چکیده:
صادرات کالاهای کشاورزی بهویژه خشکبار نقش بسزایی در تامین درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی ایفا میکند. بهدلیل عدم کفایت مدلهای ارائه شده در مبانی نظری موجود، پژوهش حاضر با نگاهی توسعهگرایانه به اقتصاد غیرنفتی با هدف طراحی مدل راهکارهای صادرات خشکبار به روسیه انجام شد. پژوهش حاضر از روش آمیخته متوالی تبعیت میکند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای، راهکارهای صادرات خشکبار استخراج شدند. سپس در بخش کیفی، راهکارهای اولیه از طریق مصاحبه در معرض نظر 25 خبره که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، قرار گرفتند که ضمن تثبیت آنها، راهکارهای تکمیلی استخراج شدند. جمعآوری اطلاعات در بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و روایی آن به روش اعتبار محتوایی تایید شد، انجام گرفت. راهکارهای نهایی از طریق پرسش از 110 صادرکننده حوزه خشکبار که از طریق روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند، با استفاده از روش تاپسیس رتبهبندی شدند. طبق نتایج، بهترین روش توسعه صادرات خشکبار به روسیه، بهرهگیری از راهکارهای 30 گانهای است که دارای اولویت «ادغام شرکتهای کوچک جهت دستیابی به برند معتبر و تولید در مقیاس اقتصادی»، «تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه و افتتاح شعبه در دو کشور جهت سهولت در نقلوانتقال مالی»، «کنترل آلودگی و کاهش استفاده از آلایندهها در امر صادرات» و سایر راهکارهای مشروحه در مدل پژوهش هستند.
The export of agricultural goods, especially nuts, plays a significant role in providing foreign exchange income from non-oil exports. Due to the inadequacy of the models presented in the existing theoretical foundations, this research was conducted with a developmentalist view of the non-oil economy with the aim of designing a model for nuts export tactics to Russia. This research follows the sequential mixed method. First by using the library method, nuts export tactics were extracted. Then in the qualitative part, the initial tactics were presented through interviews to 25 experts who were selected through the snowball sampling method, while confirming them, additional tactics were extracted. Data collection in the quantitative part was also done using a questionnaire which its reliability was confirmed by Cronbach alpha method and its validity was confirmed by content validity method. By asking 110 nuts exporters who were selected through judgmental sampling method, the final tactics were ranked using the TOPSIS method. The results showed that the best way to developing the nuts export to Russia is using of 30 tactics which have the following priority: Integration of small companies to achievement of reliable brand and production on an economic scale, Establishing the joint bank of Iran and Russia and opening branches in both countries to facilitate financial transfers, Controlling pollution and reducing the use of pollutants in export affairs and other tactics in the research model.
خلاصه ماشینی:
راهکارهای مستخرج از تحلیل محتوای نظری تجربی [منبع : یافته های پژوهش ] ردیف , راهبرد, راهکار, محور 1 , ورود, استفاده از ظرفیت های موجود و توسعه آن با تولید صادرات محور و گرایش به کارآفرینی, 2 , ورود, توسعه پژوهش و فعالیت های تحقیق و توسعه در جهت نوسازی و روزآمدسازی صنایع غذایی, قابلیت های داخلی 3 , ورود/تداوم حضور, توسعه خوشه ها و شبکه های تولیدی و کنسرسیوم های صادراتی, 4 , ورود, ادغام شرکت های کوچک جهت تولید در مقیاس اقتصادی, 5 , ورود/تداوم حضور, توسعه تعاملات منطقه ای و بین المللی و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های دارای برند , 6 , تداوم حضور, جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری مشترک, ابط یا 7 , ورود/تداوم حضور, توجه به نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی, رو سسی 8 , ورود/تداوم حضور, امضای توافق نامه های تجاری، تشکیل اتحادیه های گمرکی و منطقه ای و اخذ ترجیحات تعرفه ای, ردیف , راهبرد, راهکار, محور 9 , ورود/تداوم حضور, تشکیل پایگاه داده صادراتی و شفافیت اطلاعاتی جهت معرفی محصولات مزیت دار به روسیه , بازاریابی صادراتی 10 , ورود/تداوم حضور, افتتاح نمایشگاه دائمی عرضه خشکبار در روسیه , 11 , ورود/تداوم حضور, هوشمندسازی حمل ونقل و توسعه زیرساخت IT , هوشمندسازی 12 , ورود/تداوم حضور, توجه به نوآوری و ارتقاء نفوذ فناوریهای نوین و دانش بنیان با تاکید بر تولید محصولات سالم , صادرات 13 , تداوم حضور, انعقاد قراردادهای بلندمدت با قیمت ثابت و قابلیت تحمل نوسانات نرخ ارز, صادرات پایدار 14 , تداوم حضور , توسعه برند صادراتی, 15 , ورود/تداوم حضور, بسته بندی استاندارد و تنوع بسته بندی خشکبار با کیفیت صادراتی, 16 , ورود/تداوم حضور, تولید سبز و رعایت استانداردهای بهداشتی و کیفیتی توسط موسسه استاندارد, استانداردسازی 17 , تداوم حضور, ایجاد و توسعه زنجیره تولید و تامین در بخش صنایع غذایی با رعایت صرفه اقتصادی, فرآیندها 18 , تداوم حضور, کنترل آلودگی و کاهش استفاده از آلاینده ها در امر صادرات , %%انتهای جدول%%] ردیف , راهبرد, راهکار, محور 19 , ورود/تداوم حضور, اصلاح سیاست های پولی ، بانکی ، مالیاتی ، بیمه ای و اعطای مشوق های صادراتی جهت توسعه صادرات خشکبار, 20 , ورود/تداوم حضور, انطباق قوانین داخلی با قوانین بین المللی, قوانین و مقررات 21 , ورود/تداوم حضور, اصلاح قوانین و مقررات مداخله گر و ثبات قوانین و پرهیز از تصمیمات سیاسی مخرب در روابط تجاری, 22 , ورود/تداوم حضور, ایجاد شبکه حمل ونقل مناسب در پایانه های صادراتی مانند احداث بندر خشک جهت کاهش هزینه ها, ل نقل 23 , ورود/تداوم حضور, افزایش امکان حمل ونقل از طریق خطوط دریایی, حمو ٣- روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، توسعه ای-کاربردی است و از روش آمیخته اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) تبعیت میکند.