چکیده:
موضوع اصلی منطق استدلال است و هدف از مطالعه این دانش و مهارتورزی در آن، جلوگیری از بروز خطا در اندیشه است. متاسفانه اغلب کسانی که در کلاسهای درس منطق شرکت میکنند براینباورند که این هدف محقق نشده است. نگارنده با بررسی دیدگاههای فیلسوفان تحلیلی معاصر درباره معرفتشناسی فضیلت، براینباور است که مسیله اساسی دیگری با عنوان فضیلتهای فکری وجود دارد که درصورت آموزش و یادگیری آن در کلاسهای منطق، گام مهمی در تحقق این هدف خواهد بود. براساس این رویکرد، متون و منابع درسی منطق نیاز به بازنگری دارند و لازم است آموزش فضایل فکری در برنامه درسی منطق گنجانده شود. در این مقاله، اطلاعات به روش کتابخانهای گردآوری شده، سپس به روش توصیفی و تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است و این نتایج بهدست آمده که: اولا، آموزش فضایل فکری در تدریس مباحث منطق بسیار لازم و ضروری است؛ ثانیا، با کمک آموزههای فیلسوفان معرفتشناس فضیلت معاصر میتوان راهکارهایی برای بهکارگیری و پرورش این رویکرد ارایه داد.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله، اطلاعات به روش کتابخانهای گردآوری شده، سپس به روش توصیفی و تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است و این نتایج بهدست آمده که: اولاً، آموزش فضایل فکری در تدریس مباحث منطق بسیار لازم و ضروری است؛ ثانیاً، با کمک آموزههای فیلسوفانِ معرفتشناسِ فضیلتِ معاصر میتوان راهکارهایی برای بهکارگیری و پرورش این رویکرد ارائه داد.
همچنین نتایج این تحقیق میتواند در منطق، فلسفه، معرفتشناسی فضیلت، فلسفه تربیت و مباحث آموزشی کاربرد مفیدی داشته ب Heather Battaly Roberts & wood Jason Baher Byerly King روش این پژوهش توصیفی و تحلیل محتواست و کوشش شده مهمترین کتابهايی که بهعنوان منابع درس منطق در دانشگاههای ایران تدریس میشوند و مهمترین کتابها و مقالاتی را که درباره معرفتشناسی فضیلت و فضایل فکری نگاشته شدهاند، بررسی و مطالب گردآوری شده با توجه به مسئله و هدف تحقیق مورد تحلیل و ارزیابی قرار گيرد.
بنابراین اگر مهارتهایی که در رویکرد متعارف به آنها تأکید میشوند به همراه فضایل فکری در کلاسهای منطق و تفکر نقادانه بهعنوان نمونههای جامع و جذاب تدریس شوند، دلیل سومی برای ارائه بهوجود میآید که طبق آن، دانشجویان عملکرد بهتری در کسب این مهارتها خواهند داشت (Byerly, 2019, p13).
درباره فنون آموزشی که استادان میتوانند از آنها در کلاسهای خود براي تدریس آموزش فضایل فکری و رشد و پیشرفت دانشجویان خود در این کلاسها بهکار گیرند، سياهههای بلندبالایی توسط پژوهشگران ارائه شده و برای بررسی کارایی آنها تحقیقات تجربی و میدانی فراوانی نیز انجام شده است.