چکیده:
براساس برنامه پنجم، آموزشکدههای فنیوحرفهای از آموزش و پرورش منتزع و از 1390 مطابق قانون بودجه در «دانشگاه فنیوحرفهای» سازماندهی شدند. در برنامه ششم مجدداً انتزاع این آموزشکدهها و الحاق آنها به وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این مقاله، به روش کیفی در دو گام مرور روایتی و تحلیل تماتیک سه مرحلهای ولکات (2008) وضعیت آموزش عالی فنیوحرفهای با تأکید بر دانشگاه فنیوحرفهای مطالعه شده است. با قوانین، حمایتها و روندهای موجود، نهاد اصلی متولی این آموزشها در بلندمدت به «نسخۀ ضعیفشدۀ» دانشگاههای صنعتی تبدیل شده و از تحقق رسالت کانونی خود در تربیت نیروی انسانی ماهرِ اشتغالپذیر و کارآفرین، باز خواهد ماند. در چنین سناریویی، نقش این آموزشها در افزایش بهرهوری ملی، کاهش نابرابریها و توسعه پایدار، به نحو احسن ایفا نخواهد شد. مداخلۀ مسئولانه دولت برای رفع چالشهای این آموزشها بهطور عام و چالشهای دانشگاه و آموزشکدههای فنیوحرفهای بهطور خاص، ضروری است. عدم حساسیت دولت به چالشها و الزامات آموزش عالی فنیوحرفهای، خسارت ناخواستهای به تربیت نیروی انسانی ماهر، طبقه متوسط و ایجاد نشاط و امید، وارد میکند. با سیاستگذاری مناسب میتوان آموزش عالی فنیوحرفهای را به مسیر صحیح هدایت و آینده مطلوبی برای این نوع آموزشها و جوانان کارجو بجای میزجو، تضمین کرد.
According to the fifth development plan, technical and vocational colleges and schools were
taken from the Ministry of Education and were organized in "Technical and Vocational
University" according to the budget law from 2013. In the 6th development plan, they were
re-affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in the Islamic Council. In
this article, the state of technical and professional higher education has been studied with
emphasis on technical and professional university in two steps of narrative review and threestep
thematic analysis of Wolcott (2008). With the existing laws, support and trends, the main
institution in charge of these trainings will become a "weakened version" of industrial
universities in the long run and will not be able to fulfill its central mission of training skilled
employable and entrepreneurial human resources. In such a scenario, the role of these
trainings in increasing national productivity, reducing inequalities and sustainable
development will not be played efficiently. The responsible intervention of the government
is necessary to solve the challenges of these educations in general and the challenges of
universities and technical and vocational schools in particular.The government's insensitivity
to the challenges and requirements of higher technical and professional education causes
unwanted damage to the training of skilled human resources, the middle class and the creation
of vitality and hope. With appropriate policies, technical and professional higher education
can be guided in the right direction and a favorable future for this type of education can be
guaranteed.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تأسيس نهاد اصلي متولي آموزش عالي فنيوحرفه اي براساس قانون برنامه 1 Homogenous Sampling 2 Verification فصلنامه مديريت دانشگاهي ٤٠ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ پنجم (a٢٠١١ ,The Islamic Parliament)، قانون بودجه سال ١٣٩٠ (b٢٠١١ ,The Islamic Parliament) و قانون برنامه ششم (٢٠١٦ ,The Islamic Parliament)، براي ارائه تصوير وضعيت آموزش عالي فنيوحرفه اي، وضعيت دانشگاه فنيوحرفه اي روندها در ابعاد قوانين تأسيس ، منابع انساني، منابع مالي، کيفيت زندگي دانشجويان ، تجهيزات ، برنامه هاي درسي، رشته ها و مقاطع تحصيلي، منطق و رويکرد حکمراني و گسترش ، ارائه شده است .
قوانين برنامه پنجم و ششم توسعه و بودجه سال ١٣٩٠ درباره انتزاع دانشکده ها و آموزشکده هاي فنيوحرفه اي و تأسيس دانشگاه فنيوحرفه اي به قدري کلي و رفع تکليفي بوده است که پس از يک دهه اجرا، هنوز در موارد متعددي، اختلاف بين آموزش و پرورش و دانشگاه همچنان باقي است (٢٠٢١ ,Legal Office of Technical and Vocational University).
با عنايت به گستردگي ١٨١ واحد و بيش از ٣٠٠٠ کارگاه و آزمايشگاه و عقب ماندگيهاي پيشين و گسترش رشته هاي جديد و برنامه هاي درسي مرتبط ، رقم چندان مناسبي نبوده و با اين اعتبار و با ادامه روند موجود نمي توان سطح کيفي آموزشکده ها را متناسب با اهداف توسعه ملي و رسالت آموزش عالي فنيوحرفه اي ارتقا داد (Vice Chancellor of Research and Technology of Technical and Vocational University, .