چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی برنامة درسی آموزش شیمی برای توسعة پایدار در دورة دوم متوسطه است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای ترکیبی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمرة پژوهشهای توسعهای است. جامعة آماری در این تحقیق عبارت بودنداز: کتابهای شیمی درسی دورة متوسطه، برنامههای درسی، اسناد مربوط به آموزش شیمی برای توسعة پایدار و اسناد جهانی. در بخش کیفی با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی برنامة درسی کشورهای مختلف (آمریکا، استرالیا، انگلستان، نیجریه، چین، کانادا، فنلاند، برزیل و ایران) را بررسی کرده است. تحقیق حاضر سعی میکند، عناصر اصلی برنامة درسی از جمله منطق، هدف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و شیوههای ارزشیابی آموزش شیمی برای پایداری را در کشورهای مورد مطالعه بررسی کند. از نتایج بدست آمده برنامة درسی جهت آموزش شیمی برای توسعة پایدار پیشنهاد شد. در بخش کمی به منظور اطلاع از اعتبار الگوی طراحی شده از نظر متخصصان از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد.
The current research aims to design a model of chemistry education for sustainable development in the curriculum of in the secondary, by using the views of experts and experts related to the subject. In terms of nature, the current research is a type of mixed research, in terms of the degree of control of variables, it is non-experimental, and in terms of its purpose, it is among developmental research. The statistical population in this research included: high school chemistry textbooks, curricula, documents related to chemistry education for sustainable development and global documents. In the qualitative part, the study of the curricula of different countries (America, Australia, England, Canada, Hong Kong, Finland, Nigeria, Brazil and Iran) on the one hand and the descriptive-analytical method on the other hand led to the identification of the main elements of the curriculum, including Logic, purpose, content, teaching-learning methods and evaluation methods, components and recognition of appropriate curriculum characteristics for chemistry education for sustainable development. Finally, using the findings of the research, a model in chemistry education for sustainable development was developed in the curriculum of current chemistry textbooks. The quantitative results obtained indicate the validity of the designed curriculum.
خلاصه ماشینی:
دانشيار، گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي، دانشکدة علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٢/٠٢؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١١/٢٣) چکيده هدف پژوهش حاضر طراحي برنامۀ درسي آموزش شيمي براي توسعۀ پايدار در دورة دوم متوسطه است .
تحقيق حاضر سعي ميکند، عناصر اصلي برنامۀ درسي از جمله منطق ، هدف ، محتوا، روش هاي ياددهي- يادگيري و شيوه هاي ارزشيابي آموزش شيمي براي پايداري را در کشورهاي مورد مطالعه بررسي کند.
Santone, Saunders & Seguin 8.
در تدوين هدف هاي آموزش شيمي براي پايداري برنامه ريزان بايد به اين نکته توجه کنند که شيمي بايد آن چنان آموزش داده شود که ارتباط با زندگي، صنعت ، فناوري و جامعه مورد تأکيد قرار گيرد و دانش آموزان بتوانند آموخته هاي خود را در فعاليت هاي زندگي مورد استفاده قرار دهند (ايلکس ، هافستين و سياستروم ، ٢٠١٧).
HiOO, Devraj KuPar & VerPa 3.
در اين تحقيق به براي پرهيز از هرگونه تصميم عجولانه ، به مطالعۀ تطبيقي برنامۀ درسي آموزش شيمي براي پايداري در کشورهاي مختلف دنيا (آمريکا، استراليا، انگلستان ، کانادا، چين ، فنلاند و ايران ) پرداخته شد، زيرا توجه جهاني به اين مبحث نوين آموزشي در پيشبرد اهداف توسعۀ پايدار بااهميت است .
au/ Cross CurricuOuP Priorities/SustainabiOity Australian Education for Sustainability Alliance.
An understanding oI sustainabiOity and education Ior sustainabOe deveOopPent aPong GerPan student teachers and trainee teachers oI chePistry.
The potentiaO oI non-IorPaO Oaboratory environPents Ior innovating the chePistry curricuOuP and proPoting secondary schooO OeveO students education Ior sustainabiOity.