چکیده:
یکی از موضوعهایی که باید در همۀ جوامع به آن توجه شود، موضوع تقویت هویت فرهنگی است. تقویت هویت فرهنگی همبستگی اجتماعی در جامعه را تقویت میکند و علاوه بر آن انسجام اجتماعی و نشاط اجتماعی در جامعه را افزایش میدهد. از دیگر مزیتهای تقویت هویت فرهنگی، جامعهپذیری مناسب افراد است. پژوهش پیشرو، در همین راستا به شناسایی و تحلیل سیاستگذاری فرهنگی بهمنظور تحول هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روشهای کیفی و کمی است. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است، جامعۀ آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزۀ هویت فرهنگی جوانان است که بهصورت هدفمند انتخاب شده است. در ادامه، متون موردمطالعه قرار گرفته و پاراگرافهای مرتبط با سؤالات پژوهش انتخاب گردیده است. سپس، برای تعیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تحول هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از فن دلفی استفاده شده است. در این پژوهش، تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران (تماموقت و حقالتدریس) در رشتههای جامعهشناسی و مدیریت فرهنگی بهعنوان نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی برای تعیین روایی مرحلۀ کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحلۀ اول شناسایی ابعاد تحول هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در شش بعد تقویت هویت محلی (بومی) جوانان، توجه به دیانت جوانان، شناسایی جغرافیای فرهنگی، تقویت زبان فارسی جوانان، توجه به حافظۀ فرهنگی جوانان و توجه به پوشاک جوانان ارائه شد. جامعۀ آماری پژوهش را جوانان استان ایلام تشکیل میدهند که مطابق اطلاعات سامانۀ استانداری حدوداً 300000 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده و تجزیهوتحلیل آماری در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تأییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بهدستآمده ابعاد تحول هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، تقویت هویت محلی (بومی) جوانان، توجه به دیانت جوانان، شناسایی جغرافیای فرهنگی، تقویت زبان فارسی جوانان، توجه به حافظۀ فرهنگی جوانان و توجه به پوشاک جوانان نشان داد که تمامی ضرایب بهدستآمده، معنادار هستند.
One of the main issues that needs to be addressed in all societies is the strengthening of cultural identity. Strengthening the cultural identity strengthens the social solidarity of the society and also increases the social cohesion and social vitality of the society. Another benefit of strengthening cultural identity is the proper socialization of people. This study identified and analyzed the cultural policy to change the cultural identity of the youth of Ilam province. This research is practical in purpose and method, it is a combination of qualitative and quantitative methods. In the first stage, the qualitative content analysis method (comparison) was used for data collection, where the statistical basis is approximately 80 sources in the field of youth cultural identity, which were purposefully selected. Next, the texts were examined and passages relevant to the research questions were selected. Next, the Delphi technique was used to determine the dimensions, components and indicators of cultural identity change among the youth of Ilam province. This study considered 15 experts and lecturers (full-time and part-time) in the fields of sociology and cultural management in Tehran universities as a statistical sample using a purposeful snowball sampling method to determine the validity of the qualitative phase. At the end of the first stage, the determination of the dimensions of the cultural identity change of the youth of the province of Ilam was presented in the six dimensions of the strengthening of the local (indigenous) identity of the youth, taking into account the religion of the youth. young people, to find out cultural geography, to strengthen the Farsi language of young people, taking into account the cultural memory of young people and taking into account the clothes of young people. The core statistical population of the study is the youth of Ilam province, which is approximately 300,000 people according to the county system. The sample size was estimated to be 380 people based on the Cochran formula, and statistical analysis was performed at two descriptive levels using statistical measures (such as frequency, percentage and mean) and the inferential level of confirmatory factor analysis using Spss 22 and Lisrel 8.54. Significance of obtained coefficients and parameters of dimensions of change of cultural identity of young people in Ilam province, strengthening of local (native) identity of young people, consideration of youth religion, identification of cultural geography., strengthening the cultural geography of young people. Focusing on the Farsi language of young people, the cultural memory of young people and the clothes of young people, it showed that all the obtained coefficients are significant.
خلاصه ماشینی:
پيشينه پژوهش ازجملــه پژوهش هــاي انجام شــده در ايــن حــوزه مي تــوان بــه پژوهشــي کــه محمدرضــا حصارکـي بـا عنـوان «آمـوزش و ترويـج زبـان و ادبيـات فارسـي و نقـش آن در حفـظ و تقويـت هويـت فرهنگـي » انجـام داده اسـت ، اشـاره کـرد کـه يافته هـاي به دسـت آمده نشـان داد هويـت فرهنگـي نقـش مهـم و اساسـي خـود را به عنـوان يـک عامـل وحدت بخـش ملـي بـه بهتريـن شــکل ممکــن ايفــا ميکنــد.
(٢٢٠ :٢٠٢٠ ,Van&Trung ) هويــت فرهنگــي نيــز يـک مفهـوم فراگيـري بـوده (٢٥٣ :٢٠٠٧ ,Young) و آن را مي تـوان به عنـوان شـخصيت يـک فـرد يـا اجتمـاع تعريـف کـردکـه شـامل تربيـت ، آمـوزش ، باورهـا، ارزش هـا و دانـش خاصـي مي شـود (٢ :٢٠٢١ ,Stenishcheva) در اصـل هويـت فرهنگـي سـنگ بنـاي هويـت ملـي بـوده و ميتوانـد هـم در سـطح اجتمـاع و نيـز در سـطوح فـردي تجسـم شـود (٩ :٢٠٢٠ ,Bouymaj)؛ بنابرايــن مي شــودگفــت کــه ايــن هويــت ، به نوعــي فرهنــگ مشــترکي اســت کــه خــود واقعــي جمـع را نشـان مي دهـد کـه در درون اجتمـاع پنهـان مي باشـد (١ :٢٠٠٦ ,Koc)؛ عواملـي ماننـد جنــگ ، فتوحــات ، اســتعمار، تغييــرات آب و هوايــي ، منافــع اقتصــادي و جهاني شــدن باعــث آميختگـي فرهنگـي بيـن دو يـا چنـد فرهنـگ شـده و باعـث تسـلط يکـي بـر ديگـري مي شـود .
همانگونـه کـه ملاحظـه ميشـود، همـه ابعـاد و مؤلفه هـا در بخـش کمـي بـا تحليـل عاملـي مـورد تأييـد قـرار گرفـت ؛ لـذا ابـن پژوهـش در نهايـت منجـر بـه شناسـايي و تحليـل ابعـاد تحـول هويــت فرهنگــي جوانــان اســتان ايــلام گرديــده اســت کــه بــا تأييــد بســياري از پژوهش هــاي هويـت فرهنگـي جوانـان ، الگـوي به دسـت آمده مي توانـد ابعـاد تحـول هويـت فرهنگـي جوانـان اسـتان ايـلام را شناسـايي و تحليـل کنـد.