چکیده:
هدف: این مقاله به بررسی ویژگیهای داستانهای فلسفه برای کودکان میپردازد تا از این طریق، امکان استفاده از کارکردهای ویژگیهای این داستانها در خلاقیت کودکان مشخص شود. در بخش اول مقاله به تبیین ویژگیهای داستانهای فبک پرداخته میشود. در بخش دوم به بررسی کارکردهای داستانهای فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان نشان داده میشود. روش: این تحقیق، از لحاظ رویکرد کیفی و حیث روشی از روش تحلیل از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده است. دادهها از اسناد و متون علمی شامل کتب و جستجوی مقالات با استفاده از کلید واژههای خلاقیت، ادبیات داستانی، برنامه درسی فلسفه برای کودکان، کارکردهای داستانهای فبک، عناصر داستانی در خلاقیت کودکان انجام شد. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 29 مقاله و 21 جلد کتاب وارد مطالعه شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای داستانهای برنامه فبک با وجود بنمایه پرسشگری و مفاهیم فلسفی، مباحث استدلال تفکر و نیز مباحث فلسفی مربوط به شیوههای زندگی کودکان در بعد زندگی روزمره و در بعد بیناذهنیت اجتماع، بازسازی اجتماع پژوهشی و برخی از فرایندها همچون مولفههای ادبی و تربیتی و الگوهای فعالیت محور مانند الگوی نوشتن طرح بحث و تمرین در داستان بر پرورش خلاقیت کودکان تاثیر دارد.نتیجه گیری: ارتقاء خلاقیت و روحیه پرسشگری کودکان مبنی بر استفاده از عناصر و کارکردهای ویژگیهای داستانهای فبک باشد.
Purpose: This article examines the characteristics of philosophy stories for children, in order to determine the possibility of using the features of these stories in children's creativity. In the first part of the article, the characteristics of Fabak stories are explained. In the second part, the functions of philosophy stories for children are shown on children's creativity. Method: This research was qualitative content analysis in terms of qualitative approach and method of analysis. Data were collected from scientific documents and texts, including books and articles, using the keywords of creativity, fiction, philosophy curriculum for children, the functions of fictional stories, fictional elements in children's creativity. Based on the inclusion and exclusion criteria, 29 articles and 21 book covers were included in the study. The findings showed that the features of the stories of the Fabak program, despite the basis of questioning and philosophical concepts, the topics of reasoning and thinking, as well as the philosophical topics related to the ways of children's lives in the dimension of daily life and in the dimension of community intersubjectivity, the reconstruction of the research community and some processes such as literary components And educational and activity-oriented patterns such as the pattern of writing, discussing and practicing in the story have an effect on the development of children's creativity. Conclusion: The improvement of children's creativity and questioning spirit is based on the use of elements and functions of the features of Fabak stories.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته ها نشان داد که ویژگیهای داستان های برنامه فبک با وجود بن مایه پرسشگری و مفاهیم فلسفی، مباحث استدلال تفکر و نیز مباحث فلسفی مربوط به شیوه های زندگی کودکان در بعد زندگی روزمره و در بعد بیناذهنیت اجتماع ، بازسازی اجتماع پژوهشی و برخی از فرایندها همچون مؤلفه های ادبی و تربیتی و الگوهای فعالیت محور مانند الگوی نوشتن طرح بحث و تمرین در داستان بر پرورش خلاقیت کودکان تأثیر دارد.
هماریایح(ل ٩انت٢خ=اب N)منابع مرتبط برر سی یافته های پژوهش تأث همانطور که جدول شماره ١، نشان میدهد، پاسخ دو پرسش مبتنی بر ویژگیهای یر داستان های فلسفه برای کودکان و کارکردهای داستان های فبک بر خلاقیت کودکان به عوام ل شرح زیر است : فرد ویژگیهای داستان های فلسفه برای کودکان ی و این داستان ها معمولاً باید سه ویژگی کفایت ادبی( که بـه معیارهـای ادبـی داسـتان سازم مربوط میشود)، کفایت روان شـناختی( کـه بـه تناسـب مفـاهیم و ایـده هـای فلسـفی، انی قدرت پیشبرد فرآیندهای ذهنـی، و زبـان مخاطـب کـودک مربـوط اسـت ) و کفایـت بر خلاق فلسفی(داشتن ویژگی هایی چون چالش انگیزی، داشتن درون مایـه فلسـفی و پوشـش یت ن .
کودکان به کمک این داستان ها در کنار پرورش مهارت تفکر، با الگوی عوام درستی از گفت وگوی جمعی و تفکر مسئولانه آشنا میشوند و همبستگی میان اعضاء گروه ل شکل میگیرد که آنها را به سوی مشارکت در بحث و تلاش گروهی برای پژوهش و فرد بررسی هدایت میکند.