Skip to main content
فهرست مقالات

شبح قاجار و سینمای حاتمی

نویسنده:

(5 صفحه - از 168 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : قاجار، ناصر الدین شاه، قاجار و سینمای حاتمی، فیلم، حاتمی، سلطان، هنری، شاه، تماشاگر، واقعیت

خلاصه ماشینی:

"حاتمی در آثار خود،همدلی چندانی با واقعیتهای معاصر ندارد و بیشتر،مروج ومبلغ مناسبات ماقبل صنعتی و به‌طور مشخص،دوران سیادت خاندان قاجار است. اما فرم‌ اجرایی فیلم به گونه‌ای است که این نابهنجاری به صورت ظریفی‌ استتار می‌شود و شاه هویت موجهی پیدا می‌کند. »به این ترتیب،کشمکشی در فیلم پدید می‌آید که کمال الملک سویه خیر آن را نمایندگی می‌کند و سلاطین در صف شر قرار می‌گیرند. ناصر الدین شاه در این‌ صحنه،همان پدر قدرتمند،اما مهربانی است که در هنگامه‌ تحویل سال،دست نوازش به سوی فرزندان خود دراز می‌کند. این تضاد،تنها در برخورد با رضا شاه پهلوی،وجه‌ آشتی‌ناپذیری پیدا می‌کند رضا شاه،نه به خاطر همسویی نقاش‌ با سلاطین قاجار،بلکه به دلیل انقلابی‌گری کمال الملک،با او به‌ مخالفت برمی‌خیزد. فرهنگ و اخلاقیات سنتی مادر،فرزندان از حاتیم در آثار خود همدلی چندانی با واقعیتهای معاصر ندارد و بیشتر مروج و مبلغ‌ مناسبات ماقبل صنعتی و به‌طور مشخص دوران سیادت خاندان قاجار است. آیا در اینجا می‌توانیم هماوا با شارحان نقد مدرن‌ بگوییمخ که:تفسیر حاتمی،روایت او از واقعیت قاجار است و تفسیر مورخان،روایت آنها از این واقعیت،و هیچ کدام نیز بر واقعیت فیزیکی قاجار،منطبق نیست؟پاسخ به زعم نگارنده، مثبت نیست. آیا در (تصویرتصویر) دلشدگان (تصویرتصویر) پرتو این حقیقت مدفن،بازهم می‌توانیم بگوییم که روایت‌ جانبدارانه حاتمی،تفسیر او از واقعیت خاندان قاجار است و روایت مخالفان،تفسیر شخصی آنها و هیچ کدام نیز منطبق بر حقیقت قاجار نیستند؟ شکل دیگر حاتمی،اسلوب تاریخ‌نگارانه فیملهای اوست. در واقع،این شبح‌ قاجار است که در کالبد حاتمی به حیات خود ادامه می‌دهد و با انقراض سینمای حاتمی،شبح قاجار نیز برای همیشه از دست‌ می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.