خلاصه ماشینی:
"بیتردید،علی حاتمی در سینمای ایران تنها فیلمسازی است که تاریخ را به عنوان دغدغهء همیشگی خویش،دستمایهء ساخت غالب فیلمها و سریالهایش قرار داده است:حسن کچل،بابا شمل،ستارخان،سلطان صاحبقران،داستانهای مثنوی مولوی، حاجی واشتگتن،هزاردستان،کمال الملک،دلشدگان و آخرین اثر در دست ساختش«جهان پهلوان تختی».
اگر این عدم پایبندی به خلق اثر متکاملتری-نسبت به اصل واقعه-منجر شود،میتوان تصرف در تاریخ را-و نه قلب آن را-نادیده گرفت؛زیرا تخیل هنرمند،بجا تشخیص داده است.
علی حاتمی در«هزاردستان»چهرهای از فیروز میرزا فرمانفرما ارائه میدهد که با واقعیت تاریخی چهرهء وی،در تناقض است.
حاتمی در«کمال الملک»،از نقاش چیرهدست ایرانی، چهرهای ضد ظلم و آزادیخواه نمایش میدهد؛(تا اینجای قضیه، اعتراضی نیست و این آرزومندی شریف است)که گویی،امضای متمم قانون اساسی توسط مظفر الدینشاه،تنها با نفوذ و اشارهء وی، امکانپذیر شده است.
اما این شیفتگی،بیش از آنکه به محتوای تاریخ یا به تحلیل و تأویل آن وفادار باشد،به پوستهء ظاهری تاریخ،به رنگولعاب و فریبندگی تصاویر بازسازی شدهء آن معطوف است.
نثر مستوفیانهء او که در لحظاتی،شیرین نیز مینماید،بیشتر شایسهء استفاده در مقالات ادبی است تا گفتو گوی فیلمنامه،گفتوگوهای فیلمهای تاریخی حاتمی،مشحون از کهنهگرایی(آرکاییسم)پرتکلفی است که بیش از آنچه در خدمت داستان باشد،در خدمت معرفی نویسندهء گفتوگوها به عنوان ادیبی چیرهدست قرار دارد.
بنابراین،در فرصتی که برای نزدیک شدن به موضوع تاریخی پدید میآید،بهتر است از همهء ظرفیتها و امکانات استفاده کرد و به برداشت نو،امروزی و معاصر از تاریخ،دست پیدا کرد.
این قدر انصاف در نگارنده وجود دارد که اذعان کند،عبارات کلی، از گنجینهء سینمیا کلاسیک یا سینمای قابل اعتنای امروز،به تفاهمی نسبی دست یافت و راه حصول به مقصود را در آثار موفق تاریخی سینما،شناسایی کرد."