Skip to main content
فهرست مقالات

بیایید سینما را دوباره اختراع کنیم

سخنران:

(7 صفحه - از 22 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : سینما، غیب، بیایید سینما، دینی، کادر، نور، جهان، سایه، داستان، افلاطون

خلاصه ماشینی: "آیا بجز مجموعه‌یی از فوتون‌های نور است که بر پرده‌یی به سفیدی صیقل‌ پرده نقاشان رومی در مثنوی مولانا،شکل می‌گیرند،و می‌گریزند،و ما را با حضور و حذف خود،و اشیایی وگریز خود،و سیلان مسحورکننده خود،با جهانی مواجه می‌کنند که‌ در حکم چشم بستن به همهء جهان موجود است و چشم باز کردن‌ به غار افلاطون؟غار افلاطون،که عده‌یی رو به دیوار آن‌ نشسته‌اند،و از پشت‌سرشان شعله‌هایی روشن‌کننده افراخته‌ است و کسانی و اشیایی از برابراین شعله‌ها درگذرند،و سایه‌شان بر دیوار غار می‌افتد. تیتوس بورکهارت که کوشیده است تا امر قدسی را در هنرهای پنج‌ دین الهی جهان بازیابد و تشریح کند،تصریح می‌کند که:برای‌ اینکه بتوان هنری را مقدس نامید،کافی نیست که موضوع هنر از حقیقتی روحانی انتخاب شده باشد،بل باید زبان صوری آن هنر نیز بر وجود همان منبع گواهی دهد. بورکهارت حتی هنر دورهء رنسانس را با آنکه اشباع از موضوعات مذهبی است،چون تصلیب حضرت عیسی،تا تولد او و دیگر قدیسان،و این موضوعات زینت و فضاساز رواقها و سینما،ابزاری است که لطیف‌ترین ذرات فیزیک جهان را به کار می‌گیرد و کارایی گسترده‌یی دارد،به عنوان ابزاری از برای گفتن آنچه نیست. و اما ایمان چیست؟اگر تعلق خاطر مطلق بدانیم به امر بی‌قید و شرط،یعنی نسبت به خداوند،که همان اسلم وجه لله قرآنی‌ است،و نیز فعل تمرکز یافتهء نفس انسان بدانیمش،که وحدت‌ بخش تمامی افعال آدمی است،که در حیطهء الذین یومنون بالغیب، می‌گنجد یعنی اینکه از طریق غیب،اطمینان و امنیت می‌یابی تا با جهان درون و بیرون،با جهان اکبر و اصغر،مواجه و مرتبط شوی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.