Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش میزگرد اولین هم اندیشی دین از چشم سینما

(20 صفحه - از 106 تا 125)

خلاصه ماشینی:

"ندیده‌اید،چطور فیلمساز مسلمان(که نمی‌دانم‌ منظور ایشان هیچکاک است یا کس دیگر)را که زحماتش بر هیچکس پوشیده نیست و در این سالن هم حضور دارد نادیده‌ می‌گیرد؟ بنده عرض کردم که ما مشکور می‌دانیم،من تأیید می‌کنم‌ واقعا همون حس فعلی و فاعلی در همین‌جا معنی پیدا می‌کند، کارهای سینمایی ما حسن فاعلی دارد،یعنی فاعل این فیلمها نیت‌ خوبی داشته،اما اگر تو قصد خیر داشتی و خواستی مثلا در مورد جبهه یک چیزی بگویی،ولی خدا می‌داند که اگر خدا بخواهد مؤاخذه کند،پدر ما را درمی‌آورد و واقعا محاکمه می‌کند که‌ چکار کردی؟مسخره کردی؟بازی کردی؟شوخی با حقیقت‌ کردی؟ من خواهم گفت که راه رسیدن به سینمای دینی اینست که ما به هیچ‌وجه من الوجوه تخیل را نباید در ماده سخن راه بدهیم. آنها از این بحث دینی ما یک وجه سیاسی و حقوق بشری درست کرده‌اند و این مسئله را در آب نمک خوابانده‌اند،هر وقت مسایل دیگرشان با ما کهنه‌ می‌شود و مسئله جدیدتری نمی‌توانند درست کنند،موضوع‌ رشدی را تازه می‌کنند و باز بحث سلمان رشدی نقل محافل و رسانه‌های آنها می‌شود و آنها بخاطر قدرتی که در انعکاس‌ مطالبشان دارند ما را به انفعال سیاسی در برابراین پدیدهء زشت‌ می‌کشانند حالا اگر بعد از چند سال حوزه هنری و دوستان همکار ما توفیق پیدا کردند یک سناریو در مورد این فرد«کرایه الفکر» بنویسند،این کار با مصالح نظام تضاد دارد از نظر بنده این کاری‌ بوده که پنج سال پیش باید انجام می‌شد،مگر ما باید در مسایل‌ فکری و فرهنگیان اینقدر در برابر بیگانگان منفعل باشیم؟ نکتهء دیگر دربارهء بحثهایی که بعضی از دوستان و از جمله آقای‌ دکتر احمدی مطرح کردندکه،یک فیلمساز دینی کیست؟ می‌گویم یک انسان دیندار کیست؟ما چرا می‌خواهیم تکلیف‌ شاقی را روی دوش یک سینماگر مسلمان یا یک اهل دین سینماگر بگذاریم؟ما نباید تلکیف فوق العاده‌ای را روی دوش یک هنرمند بگذاریم و او را بترسانیم و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.