چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر سبک های یادگیری و شیوه های مطالعه بر پیشرفت تحصیلی صورت پذیرفت. با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در آموزش، مسئله پیشرفت تحصیلی می باشد و نظام آموزشی زمانی موفق است که این پیشرفت تحقق یابد، بررسی عوامل موثر بر آن اهمیت بسیاری دارد و آشنایی دانش آموزان و دانش جویان با انواع سبک های یادگیری و روش های درست مطالعه که از عوامل مهم پیشرفت تحصیلی هستند، به آگاهی و ارتقای عملکرد آنها کمک می کند. در حال حاضر علت اصلی افت تحصیلی اکثر دانش آموزان و دانشجویان این است که از سبک های یادگیری و مهارت های مطالعه ناکارآمد استفاده می کنند. جهت دستیابی به این هدف از مطالعات کتابخانه ای از قبیل مقاله ها، ژورنال ها، سایت های SID و MAGIRAN و .. استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان یادگیری افراد آموزش دیده با انواع سبک های یادگیری و آشنایی با روش های مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه يکي از مسائل مهم در آموزش ، مسئله پيشرفت تحصيلي مي باشد و نظام آموزشي زماني موفق است که اين پيشرفت تحقق يابد، بررسي عوامل موثر بر آن اهميت بسياري دارد و آشنايي دانش آموزان و دانش جويان با انواع سبک هاي يادگيري و روش هاي درست مطالعه که از عوامل مهم پيشرفت تحصيلي هستند، به آگاهي و ارتقاي عملکرد آنها کمک مي کند.
در واقع هدف از دانستن شيوه هاي مطالعه اين است که دانش آموزان با انواع روش هاي مطالعه آشنا شده و از اتلاف وقت و زمان و نيرو و انرژي آنها هنگام مطالعه و يادگيري کاسته شود و همچنين نسبت به يادگيري و خواندن کتب درسي علاقه مند تر شوند و انگيزه شان براي پيشرفت و موفقيت تحصيلي افزايش يابد.
بسياري از دانش آموزان علي رغم اينکه ساعت ها وقت خود را براي خواندن درس ها صرف مي کنند ولي در امتحانات و پرسش هاي شفاهي در کلاس و ساير آزمون ها نتيجه دلخواه کسب نمي کنند و اين مسأله براي اوليا،دبيران و خود دانش آموزان قابل تحمل نمي باشد و يکي از عواملي است که مي تواند باعث کاهش انگيزه دانش اموز در پيشرفت تحصيلي شود بنابرين روش يا عادت صحيح مطالعه و درس خواندن يک عنصر و نيرودهنده در فرآيند تعليم و تربيت از اهميت بالايي برخوردار است (طوسي،١٣٨٥، به نقل از خديوي و همکاران ،١٣٩١).
بنابراين با توجه به اين مطلب سوال اصلي پژوهش اين است آيا روش هاي مطالعه و سبک هاي يادگيري بر پيشرفت و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مؤثر است ؟ مباني تحقيق پيشرفت تحصيلي ميزان دستيابي فراگيران به اهداف آموزشي از پيش تعيين شده است که انتظار مي رود در کوشش هاي يادگيري خود به آنها برسند(سيف ،١٣٨٦).