چکیده:
آنچه که ذهن نگارنده را به خود مشغول و موضوع بحث موجود گردیده یک پدیدهی اجتماعی و انسانی است که باید به آن توجه مذبول داشت. این که چه چیزی باعث میشود انسانی دارای تواناییهای میباشد و دیگری فاقد آن تواناییها و این که چگونه بتوانیم با ناتواناییهای آن کنار بیاییم و به آن کمک کنیم تا بتواند با تواناییهای اندکی که دارد با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگی روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقیق و پژوهش کودکان عقبمانده ذهنی است که افکار را بر آن داشت که درجه و تواناییهای این کودکان را شناسایی و با دنیای آنها بیشتر آشنا شویم. دیدگاههای متفاوتی مطرح شد که در صفحههای آتی با آن رو به رو خواهیم شد. در ابتدا با تاریخچهی کودکان استثنایی و دسته بندی آن و سپس در مورد کودکان کم توان ذهنی و گروهبندیهای مطرح شده است. در جایی دیگر علل به وجود آمدن کودکان کمتوان ذهنی از جمله علل ژنتیکی و پدیدههای قبل و بعد از تولد را مطرح کردهایم. و در پایان نتیجهگیری آن را عنوان خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
اين که چه چيزي باعث ميشود انساني داراي تواناييهاي ميباشد و ديگري فاقد آن تواناييها و اين که چگونه بتوانيم با ناتواناييهاي آن کنار بياييم و به آن کمک کنيم تا بتواند با تواناييهاي اندکي که دارد با محيط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگي روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقيق و پژوهش کودکان عقب مانده ذهني است که افکار را بر آن داشت که درجه و تواناييهاي اين کودکان را شناسايي و با دنياي آنها بيشتر آشنا شويم .
٢- در سال ١٣٧٤ تحقيقي تحت عنوان بررسي تأثير ازدواج هاي فاصلي بر ايجاد عقب ماندگي ذهني دانش آموزان دختر و پسر آموزش پذير (٦ تا ١٧) ساله مدارس استثنايي شهرستان تهران توسط آقاي کريم سواري در دانشگاه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تربيت معلم تهران صورت پذيرفته است .
٣- در سال ١٣٧٢ تحقيقي تحت عنوان بررسي ميزان شيوع و علل عقب ماندگي ذهني خفيف دانش آموزان پايه اول دبستان هاي شهر کرد توسط آقاي مجيد جلالي در دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي صورت پذيرفته است .
ويژگي هاي رشد افراد عقب مانده ذهني از نظر AAMD (کاپلان ، پورافکاري ١٣٧٩) درجه عقب ٠تا ٥ سالگي، رشد و پختگي ٦تا٢٠ سالگي، تربيت و آموزش ٢١ سالگي به بالا، کفايت ماندگي ذهني (سنين قبل از مدرسه ) (سنين مدرنيته ) اجتماعي و شغلي عميق عقب ماندگي بارز حداقل توانائي تا حدودي رشد حرکتي وجود، تا حدودي رشد حرکتي و کلامي براي عملکرد در زمينه حسي ممکن است به حداقل يا مقدار وجود دارد، نيازمند پرستاري هستند.