چکیده:
ماهیت آموزش و پرورش زمانی است که معلم و دانش آموز در فضای مدرسه تعاملات خود را شکل میدهند و دانشآموز در همه ابعاد و موقعیتها به رشد مورد نظر میرسد. در شرایط آموزش غیرحضوری، موقعیتهای دیگر مانند آموزش مجازی و تلویزیونی در زمینه انتقال دانش تا حدودی میتوانند تاثیرگذار باشند، اما تعلیم و تربیت در یک ارتباط رویارو بین معلم و دانش آموز در نظر گرفته میشود. شایستگیهای پایه مانند خواندن، نوشتن و محاسبه کردن باید در دانش آموزان ابتدایی تقویت شود که با آموزش غیرحضوری و بدون تعامل معلم و دانشآموزان این دروس به درستی فراگرفته نمیشود وقتی یادگیری پایه به درستی صورت نگیرد، در سالهای آینده افت آموزش در کشور بوجود میآید. افت تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا و حضور دانش آموزان در کلاسهای مجازی احتمال میرود در دراز مدت و کوتاه مدت این موضوع موجب ترک تحصیلی دانش آموزان شود. دانش آموزان میان پایه هم با عدم یادگیری درست مطالب به ویژه در علوم پایه در یادگیری مباحث مرتبط، در سالهای آینده با مشکل روبرو میشوند. دانش آموزان پایه دوازدهم نیز در آزمونهای مختلف شرکت میکنند و باید قابلیتهایی را از حیث دانش آموزی کسب کرده باشند، با توقف آموزش حضوری کیفیت یادگیری آنها نیز پایین می آید.
خلاصه ماشینی:
واژههایکلیدی: معلم، افت تحصیلی، ویروس کرونا مقدمه: پس از اعلام رسمی اپیدمی و شیوع گسترده بیماری کووید 19 یا کرونا در سطح جهانی و تعطیلی مدارس در کشورهای مختلف جهان که صدها میلیون دانشآموز را در گستره گیتی تحت تاثیر خود قرار داده است[1] کشورهای بسیاری در حالی وارد بحثهای کنترل بیماری و قرنطینههای گسترده و سایر دستورالعملهای جلوگیری از انتشار این بیماری از جمله تعطیلی مدارس شدهاند که همزمان باید نیازهای فوری و چندبعدی اجتماعی، اقتصادی و سلامت دانش آموزان را نیز مورد توجه قرار دهند.
(همان) به طور مثال تعطیلی مدارس در طی همه گیری بیماری ابولا طی سالهای 2014 تا 2016 میلادی موجب افزایش آمار ترک تحصیل دانش آموزان، بحران کودکان کار و خشونت علیه کودکان شده است و در نهایت نابرابریهای اقتصادی- اجتماعی را در کشورهایی که متاثر از شیوع این بیماری شدند؛ را تشدید کرد[4]، لذا باید به این نکته توجه داشت که حالا و با تاکید بر استراتژیهای یادگیری مجازی و از راه دور که در دوران شیوع بیماری کرونا، برای تداوم فرایند آموزش دانش آموزان بر آن تاکید میشود، بحث نابرابری و عدم دسترسی کامل دانشآموزان به این نوع یادگیری و تکنولوژیهای دیجیتال لازم و ملزوم با آن، بسیار حائز اهمیت است.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher