چکیده:
نگهداشت کارکنان کارآمد و مقابله با ناکارآمدی، بهعنوان یکی از مهمترین اهداف مدیریت منابع انسانی برای موفقیت سازمان لازم و ضروری است. اما در تحقیقات گذشته، کمتر تحقیقی بهطور جامع و منسجم به نوعشناسی منابع انسانی ازلحاظ کارآمدی پرداخته و مهمترین هدف این پژوهش، تئوریپردازی درخصوص منابع انسانی کارآمد و ناکارآمد و نوعشناسی آنها در بخش دولتی است. این مطالعه از اصول روششناسی نظریه دادهبنیاد کلاسیک (گلیزری) در ارتباط با استفاده از ادبیات نظری، بهکارگیری مشارکت کنندگان، جمعآوری داده، تحلیل و توسعه تئوری استفاده کرده است. دادهها عمدتاً بهوسیله مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شدند. مصاحبه شوندگان تعداد 17 نفر از مدیران صنعت آب استان اصفهان بودند. یافتههای بهدست آمده از تحلیل مصاحبهها و کدگذاریها در دو مرحله کدگذاری جوهری و کدگذاری نظری، نشان داد که کارکنان را در سازمانهای دولتی، میتوان در چهار گروه کارکنان کنشگر، کارکنان واکنشگر، کارکنان اهمالگر و کارکنان نافرمان طبقه بندی کرد. در ادامه به تشریح ویژگیهای هرگونه از کارکنان پرداخته شده است. این مطالعه یک نظریه جدید در زمینه گونهشناسی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ارائه کرده است. شناسایی منابع انسانی در هریک از طبقات فوق در مدیریت موثر آنها کمک شایانی خواهد نمود.
Retaining efficient staff and dealing with inefficiency as one of the most important goals of human resource management is necessary for the success of the organization. But in previous researches, less research has comprehensively and coherently addressed the typology of human resources in terms of efficiency and the most important purpose of this study is to theorize about efficient and inefficient employees and their typology in the public sector. Classic (Glaserian) Grounded Theory methodological principles were used in this study in relation to the use of literature, participant recruitment, data collection and analysis, and theory development. Data were mainly collected through semi-structured interviews. The interviewees were 17 water industry managers in Isfahan province. Findings from interviews analysis and coding in two stages of substantive coding and theoretical coding showed that employees in public organizations can be classified into four types: Proactive employees, Reactive employees, Procrastinator employees and Disobedient employees. Then the characteristics of each type are described. This study presents a new theory on the typology of human resources in public organizations. Identifying human resources in each of the above categories will help in their effective management.