چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش و پرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. میدان پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاههای ایران بود. مصاحبههای عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش و پرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در جریان پژوهش از مرور خبرگان مشارکتکننده و همچنین نظارت سه نفر از اساتید غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. برای اطمینان از پایایی دادهها از روش بازبینی مکرّر مشارکتکنندگان استفاده شد. در مرحله کدکذاری باز 738 گزاره مفهومی شناسایی و با ادغام و ترکیب آنها 20کد محوری بدست آمد و در مرحله کدگذاری انتخابی شش کد مهندسی مجدد در اقتصاد آموزش و پرورش، گزینش حرفهای، انگیزش، اقدامات اثربخش، نهادهای معین و برآورد نیازها بعنوان راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش و پرورش شناسایی شدند. با توجه به مزایای مدیریت ناب در ابعاد گوناگون، لازم است با اتخاذ راهبردهای اثربخش اجرای ناب در آموزش و پرورش آغاز شود.
The purpose of this study was to identify strategies for implementing lean management in education. A qualitative research approach was used. The research field included all professors of management and educational sciences of Iranian universities. In-depth interviews were conducted with 15 experts to identify strategies for implementing lean management in education. To ensure the validity of the instrument during the research, the review of participating experts as well as the supervision of three non-participating professors was used. The participants' repeated review method was used to ensure the reliability of the data. In the open coding stage, 738 conceptual propositions were identified and by combining them, 20 pivotal codes were obtained. In the selective coding stage, six re-engineering codes in education economics, professional selection, motivation, effective measures, specific institutions and needs assessment as implementation strategies lean management was identified in education. Given the benefits of lean management in various dimensions, it is necessary to start by adopting effective guidelines for lean implementation in education
خلاصه ماشینی:
بيات و غفاري (١٣٩٩) در گزارش شماره ١٧٣٧٦ که توسط مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي انجام گرفته ، با بيان اينکه اجري سند تحول بنيادين با چالش هاي بسياري مواجه است ، مهم ترين موانع و چالش هاي اجراي سند تحول را عدم پيش بيني ضمانت اجرايي سند تحول بنيادين ، عدم تنقيح قوانين و مقررات آموزش وپرورش متناسب با سند تحول بنيادين ، عدم تصويب قوانين پيش بيني شده در سند تحول بنيادين ، عدم تهيه نقشه براي همکاري ساير نهادها و غيره دانسته اند اما به نظر مي رسد که ازُ بعد عملکردي چون نکته اتکاي اصلي مديريت ناب بر بهبود مستمر بنا نهاده شده است ؛ لذا اجراي موفقيت آميز آن اگر مبتني بر راهبردي مشخص باشد مي تواند روش هاي ارائه محتواهاي آموزشي ، مديريت منابع مالي و انساني را متحول و بهبود بخشد.
Cano و همکاران (٢٠١٦) چارچوبي براي اجراي مديريت عمليات ناب در بخش آموزش عالي با استفاده از روش داده بنياد بر اساس ٩ مفهوم کليدي ابتکار، رويکرد، انعطاف پذيري ، استفاده از ابزار (انتخاب )، اندازه گيري ، تجزيه وتحليل ريسک و تأثير، تجزيه وتحليل متقابل ، انتخاب پروژه و تحقق مزايا ارائه داده اند قويدل (١٣٩٥) بر چهار ستون اصلي رهبري ، فرهنگ ، ساختار و توليد به عنوان پايه هاي مديريت ناب اشاره کرده و بر توجه به مباني فلسفي تعليم و تربيت در پياده سازي ناب و توجه به عدالت آموزشي تأکيد مي کند.