چکیده:
ناکارآمدی نظام بازاریابی محصولهای کشاورزی و شکاف قابلتوجه میان قیمتهای دریافتی تولیدکننده و بهای پرداختی توسط مصرفکننده ازجمله چالشهای مهم بخش کشاورزی در بیشتر کشورهای درحالتوسعه است که ضرورت دستیابی به وضعیت بهینه تولید و کاهش حاشیه بازار را با تدوین سیاستهای حمایتی بهینه و مناسب برای بخش کشاورزی نمایان میکند. ازاینرو، در این پژوهش، اثر سیاستهای حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران در قالب الگوی VECM در دوره زمانی 1397-1381 مورد بررسی قرار گرفته است که بر مبنای نتایج، هر دو شاخص، اثر مثبت و معنیداری بر حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور داشتهاند، بهطوریکه به ازای یک درصد افزایش حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، حاشیه بازار گوشت مرغ به ترتیب 75/23 و 92/19 واحد افزایش خواهد یافت. در واقع، این حمایتها نه تنها موجب کاهش حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور نمیشوند بلکه باعث افزایش حاشیه بازار و ناکارایی بازار این محصول نیز خواهند شد. بر این مبنا پیشنهاد و تأکید میشود پیش از اجرای هرگونه سیاست مداخلهای، ازجمله سیاستهای حمایتی قیمتی و بودجهای، پیامدهای این سیاستها مورد ارزیابی قرار گیرد و با برنامهریزی دقیق و هدفمند، حمایتها همسو با هدفهای ترسیمی در برنامههای توسعهای کشاورزی طراحی شود.
The inefficiency of the agricultural product marketing system and the significant gap between producer prices and consumer payments are the major problems of the agricultural sector in most developing countries, which illustrates the need to achieve an optimal production situation and to reduce marketing margins by developing appropriate support policies for the agricultural sector. Therefore, in this article, the effect of consumer and producer protection policies on the marketing margin of chicken meat in Iran using the VECM model in the period 2002-2018 has been studied. According to the results, both indicators have a positive and significant effect on the marketing margin of chicken meat in the country, so that for one percent increase in consumer and producer support, the marketing margin of the product will increase by 23.75 and 19.92 units, respectively. In fact, not only these supports will not reduce the marketing margin of chicken meat in the country, but they will also increase the price margin and market inefficiency of this product. Accordingly, it is suggested that before implementing any policy, including pricing and budget support policies, the effects of these policies should be evaluated and with careful and purposeful planning, support should be designed in line with the goals of agricultural development programs.
خلاصه ماشینی:
اقتصاد کشاورزی/جلد ١٦/شماره ٤/صفحه های ٢٩-١ نقش سیاست های حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران 1 اتابک کاظم پور، سید صفدر حسینی، الهام مهرپرور حسینی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٧/٢٦ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/٠٤/٢٧ چکیده ناکارآمدی نظام بازاریابی محصول های کشاورزی و شکاف قابل توجه میان قیمت های دریافتی تولیدکننده و بهـای پرداختی توسط مصرف کننده ازجمله چالش های مهم بخش کشاورزی در بیشتر کشورهای درحال توسعه است کـه ضرورت دستیابی به وضعیت بهینه تولید و کاهش حاشیه بازار را با تدوین سیاست های حمـایتی بهینـه و مناسـب برای بخش کشاورزی نمایان میکند.
ازاین رو، در این پژوهش ، اثـر سیاسـت هـای حمایـت از مصـرف کننـدگان و تولیدکنندگان بر حاشیه بازار گوشت مرغ در ایران در قالـب الگـوی VECM در دوره زمـانی ١٣٩٧-١٣٨١ مـورد بررسی قرار گرفته است که بر مبنای نتایج ، هر دو شاخص ، اثر مثبت و معنیداری بر حاشیه بازار گوشـت مـرغ در کشور داشته اند، به طوری که به ازای یک درصد افزایش حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکننـدگان ، حاشـیه بـازار گوشت مرغ به ترتیب ٢٣/٧٥ و ١٩/٩٢ واحد افزایش خواهد یافت .
نتایج و بحث برای بررسی اثرهای سیاست های حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده بر حاشیه بازار گوشت مرغ در کشور و تعیین الگوی اقتصادسنجی، در آغاز پایایی متغیرهای مورد استفاده در الگو با استفاده از آزمون دیکی فولر تعمیم یافته بررسی شده است .