چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که نتایج هر دو روش، تکبعدی بودن دادهها را رد کرده و نتایج حاصل از تحلیل موازی نشاندهنده استخراج سه عامل از دادهها بود. همچنین مقایسه شاخصهای برازش مدل تکبعدی و چندبعدی شامل لگاریتم درستنمایی، نسبت درستنمایی، ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده و مقایسه ملاکهای اطلاعات بیزی و آکایک برازش بهتر مدل چندبعدی برای دادهها را تائید کرد. بهاینترتیب و با توجه به چندارزشی بودن پاسخ سؤالها، مدل چندبعدی پاسخ مدرج برای برآورد پارامترهای سؤالها به کار رفت. پایایی هر یک از زیرمقیاسهای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی به ترتیب 85/0، 69/0 و 63/0 به دست آمد. برآورد پارامترهای تمیز سؤالها در دامنه 048/1 تا 802/5 قرار داشت که نشان داد همه سؤالها در تمیز سطوح بالا و پایین سنجش کلاسی عادلانه بهخوبی عمل میکنند و بعد از کنترل نرخ کشف اشتباه، آماره S-X2 مؤید برازش خوب همه سؤالهای روبریک بود. درمجموع، نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که روبریک تدوینشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای ارزشیابی کیفیت عدالت در سنجش کلاسی اساتید است.
The present study aimed to investigate the psychometric properties of fair classroom assessment Rubric based on Item-Response theory. For this purpose, a sample of 511 students of the University of Tehran was selected by the available sampling method and answered Rubric questions. At this stage, to determine the application of unidimensional or multidimensional models, DETECT and parallel analysis methods were used. The results of both methods rejected the unidimensionality of the data and the results of the parallel analysis showed the extraction of three factors from the data. Also, the comparison of unidimensional and multidimensional model fit indices including log-likelihood, likelihood ratio, Root Mean Square Error of Approximation and comparison of Bayesian and Akaike information criteria confirmed the better fit of the multidimensional model for the data. Thus, due to the polytomous of the answers to the questions, the multidimensional graded response model was used to estimate the parameters of the questions. The reliability of each of the subscales of procedural fairness, nature of assessment and interactional fairness were 0.85, 0.69 and 0.63, respectively. Estimation of the discrimination parameters ranged from 1.048 to 5.802, which showed that all the questions performed well in the discrimination of the upper and lower levels of the fair classroom assessment, and after controlling the false discovery rate, the S-X2 statistic showed a good fit of all Rubric questions. In general, the results of this study show that the developed Rubric has appropriate psychometric properties to evaluate the quality of fairness in the classroom assessment.
خلاصه ماشینی:
روبريک سنجش کلاسي عادلانه : برازش مدل چندبعدي پاسخ مدرج علي بنياسدي دانشجوي دکتري رشته سنجش و اندازه گيري، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران کيوان صالحي استاديار، گروه روش ها و برنامه هاي آموزشي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران ابراهيم خدايي دانشيار، گروه روش ها و برنامه هاي آموزشي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران استاد، گروه مباني فلسفي و اجتماعي آموزش و پرورش ، دانشگاه تهران ، تهران ، خسرو باقري ايران بلال ايزانلو استاديار، گروه برنامه ريزي درسي، دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي ويژگيهاي روان سنجي روبريک سنجش کلاسي عادلانه بر اساس نظريه سؤال - پاسخ بود؛ به اين منظور نمونه اي شامل ٥١١ دانشجوي دانشگاه تهران به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و به سؤال هاي روبريک پاسخ دادند.
fairness review (٢٠١٧ ,Sabbagh &Resh )، خستگي هيجاني، بي علاقگي تحصيلي و ناکارآمدي تحصيلي مرتبط است (مرزوقي و همکاران ، ١٣٩٢)؛ و حساسيت به عدالت با پذيرش و انجام رفتارهاي فريبکارانه ي تحصيلي رابطه معنادار دارد چنانچه دريافت رفتارهاي ناعادلانه با تقلب (٢٠١١ ,Seaton &Lemons ) و مدرسه گريزي (٢٠١٣ ,Fin &Ishak ) مرتبط است و روش هاي نمره دهي ناعادلانه منجر به خطر افزايش ترک تحصيل دانشجويان ميشود .