چکیده:
ارزشیابی مواد آموزشی فرایندی شامل سنجش ارزش مجموعهای از مواد آموزشی و قضاوت درباره تاثیر آن بر استفادهکنندگان است. یکی از مباحث مهم در تدوین و ارزشیابی مواد آموزشی در آموزش زبان دوم تاثیر عناصر بصری بر آموزش است. مجموعهکتابهای آموزش زبان فارسی «مینا» برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان تاکنون در چهار جلد طراحی و تالیف شده است. این پژوهش عناصر بصری این مجموعهکتاب را در چارچوب مدل کِرِس و ونلیووِن (2006) بررسی کرده است. وضعیت، میزان اهمیت، تفسیر و تناسب تصاویر با اهداف آموزشی زبان فارسی در پژوهش حاضر مد نظر قرار گرفت. محاسبات آماری نشان داد در هر صفحه از کتابهای مجموعه «مینا» 2.28 تصویر به کار رفته است که این عدد در مقایسه با پژوهشهای مشابه بالاتر و نشاندهنده غنای تصویری بیشتر مجموعهکتابهای «مینا» است. نسبت تعداد تصویر به تعداد صفحات از 3.61 در کتاب اول به 0.44 در کتاب چهارم میرسد که نشان میدهد مولفان بر نقش مهم تصویر در آموزش زبان در سطوح پایینتر زبانی تاکید داشتهاند. همچنین بررسی آماری تعداد تصاویر اطلاعاتی و مقایسه آن با تصاویر مصور و تزئینی نشان میدهد 61.12 درصد از تصاویر کتاب را تصاویر اطلاعاتی تشکیل میدهد و اکثر تصاویر کتاب درصدد جذب مخاطب و درگیری موثرتر وی با بخشهای زبانی کتاب هستند. تصاویر کتاب واقعگرا هستند، در جهت جلب توجه مخاطب عمل میکنند و غالبا برای پاسخ به تمرینات کتاب توجه به تصاویر الزامی است. با در نظر گرفتن این خصایص تصاویر این مجموعهکتاب عملکرد مناسبی مرتبط با اهداف آموزشی کتاب دارند.
Evaluating educational materials is a process that includes evaluating the value of a set of educational materials and judging its impact on users. One of the important topics in evaluation of materials in second language learning is the impact of visual elements. The "Mina" book series has been designed in four volumes for teaching Persian language to non-Persian speakers. This research has examined the visual elements of this books in the framework of kress and Van Leeuwen (2006) model. The status, importance, interpretation and suitability of the images with the educational goals of the Persian teaching were considered in the present research. Statistical calculations showed that 2.28 images are used on each page of the books, which is higher compared to similar researches and indicates the greater visual richness of the "Mina" book series. The ratio of the number of images to the number of pages goes from 3.61 in the first book to 0.44 in the fourth book, which shows that the authors emphasized the important role of images in language teaching at lower language profieciency levels. Also, the number of informational images and its comparison with illustrated and decorative images shows that 61.12% of the book's images are informational images and the book's images seek to attract the audience and engage them more effectively with the linguistic parts of the book. The pictures in the book are realistic to attract the audience's attention so the images have a suitable function related to the educational goals of the book.
خلاصه ماشینی:
حالت هاي مدل Kress and van (٢٠٠٦) (برگرفته از ٢٠١٣ ,Sadri &Tahririan ) وجه طبقه زيرطبقه سن انسان جنسيت بازنمايي مشترکين تصوير اجتماعي فرهنگي غيرانسان نماي نزديک فاصله نماي ميانه نماي دور مستقيم افقي اريب تعامل ژرف نمايي بالا عمودي پايين سطح چشم رنگ وجه نمايي بافت مندي چپ / راست ارزش اطلاعات بالا/ پايين ترکيبي تصوير اطلاعاتي تصاوير متني تصوير مصور تصوير تزئيني در مورد زبان انگليسي پژوهش Elmiana (٢٠١٩) و پژوهش Tahririan and Sadri (٢٠١٣) از چارچوب Kress and Van (٢٠٠٦) پيروي ميکنند.
پژوهش Liu (٢٠٠٤) بر روي نقش داستان مصور١ بر درک خوانداري انگليسيآموزان کار شده و نشان ميدهد در سطوح پايين زباني نمره زبان آموزاني که از آموزش همراه با داستان مصور استفاده کرده اند به صورت معنادار بيشتر از نمره زبان آموزاني است که از اين ابزار بيبهره بوده اند.
پژوهش Elmiana (٢٠١٩) تصاوير کتاب هاي درسي آموزش زبان انگليسي در اندونزي را از منظر ميزان تناسب و فايده مندي براي اهداف آموزشي بررسي ميکند.
مقاله Tahririan and Sadri (٢٠١٣) تصاوير کتاب هاي درسي آموزش زبان انگليسي مدارس ايران را مورد تحليل قرار داده و در آن از چارچوب Kress and van (٢٠٠٦) استفاده کرده است .
وضعيت و ميزان اهميت تصاوير در کتاب هاي آموزش زبان فارسي مجموعه «مينا» چگونه است ؟ ٢.
Gender representation in Iranian English language coursebooks: Is sexism still alive?.
Gender Representation in Learning Materials: International Perspectives (pp.
Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 1(2), 1-30.
Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 1(2), 1-30.