چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش یادگیری الکترونیکی برانتقال آموزش به محیط کار در میان کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری درسال 1400-1401 تشکیل دادند که تعداد آنها 700 نفر بود. نمونه آماری پژوهش نیز براساس جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری تصادفی ساده 248 نفر برآورد شدند. ابزار پژوهش نیز دو پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی ویتکینز (2004) و پرسشنامه انتقال آموزش شمس مورکانی و عباسیکسانی (1395) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر در هر سه فرضیه تدوین شده نشان داد؛ ابعاد یادگیری الکترونیکی با هر سه عامل فردی، آموزشی و سازمانی انتقال آموزش به محیط کار در بین کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری نقش تأثیرگذار و رابطه معناداری دارد یعنی آموزشهای مذکور باعث افزایش عملکرد کارکنان شده است. بنابراین یادگیری الکترونیکی به عنوان شیوه نوین یاددهی – یادگیری، موجب شده تا میزان دستیابی به اهداف سازمانی و نتایج مورد انتظار بیشتر شود. دلیل این امر نیز انعطافپذیری در یادگیری الکترونیکی میباشد. چراکه از طریق چنین آموزشی همه کارکنان میتوانند در هر زمان و مکانی یاد گرفته و در محیط کار نیز عملکرد بهتری داشته باشند.
The purpose of this study is to identify the role of e-learning on the transfer of education to the workplace among the staff of Shahid Sattari Aviation University. The research method is applied in terms of purpose and descriptive in terms of how to collect information. The statistical population of the study consisted of all employees of Shahid Sattari Aviation University, whose number was 700 people. The statistical sample of the study was estimated to be 248 people based on Krejcie and Morgan table and were selected using simple random sampling method. The research instruments were two standard questionnaires of e-learning Whitkins (2004) with a reliability of 0.87 and Shams Morkani and Abbasi Kesi (2016) education transfer questionnaire with a reliability of 0.91. Descriptive and inferential statistics (one-sample t-test, independent t-test, Pearson correlation coefficient, structural equation modeling (SEM) and one-way analysis of variance) were used to analyze the data. The results showed that the dimensions of e-learning have an impact on all three factors of individual, educational and organizational transfer of education to the workplace among the staff of Shahid Sattari Aviation University.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر در هر سه فرضيه تدوين شده نشان داد؛ ابعاد يادگيري الکترونيکي با هر سه عامل فردي، آموزشي و سازماني انتقال آموزش به محيط کار در بين کارکنان دانشگاه هوايي شهيد ستاري نقش تأثيرگذار و رابطه معناداري دارد يعني آموزش هاي مذکور باعث افزايش عملکرد کارکنان شده است ؛ بنابراين يادگيري الکترونيکي به عنوان شيوه نوين ياددهي – يادگيري، موجب شده تا ميزان دستيابي به اهداف سازماني و نتايج مورد انتظار بيشتر شود.
حال با توجه به رشد و توسعه سريع آموزش هاي الکترونيکي در سازمان ها ضروري است به طور واقعي و بي طرفانه ميزان توفيق آن در عرصۀ يادگيري مورد واکاوي قرار گيرد؛ بنابراين بر اساس تمامي نکات مطرح شده ، هدف اصلي پژوهش حاضر تبيين ساختاري نقش يادگيري الکترونيکي بر انتقال آموزش به محيط کار در ميان کارکنان دانشگاه هوايي شهيد ستاري است يا به عبارت بهتر به دنبال پاسخ دادن به اين سؤال است که يادگيري الکترونيکي چه نقشي در انتقال آموزش به محيط کار در ميان کارکنان دانشگاه هوايي شهيد ستاري دارد؟ پيشينه پژوهش جانعليزاده و همکاران (١٣٩٥) در پژوهشي با عنوان «بررسي تأثير يادگيري الکترونيک بر ميزان عملکرد کارکنان در بيمارستان هاي نوشهر و چالوس » نشان دادند بين مؤلفه هاي يادگيري الکترونيک شامل منابع آموزشي و تکنولوژي با عملکرد رابطه معناداري وجود دارد.
همان طور که شکل ٢ نشان ميدهد، تمام ارتباطات اصلي مدل معنادار است ؛ چراکه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از ١/٩٦ است ؛ بنابراين رابطه متغيرهاي مشاهده شده با متغيرهاي پنهان در مدل اندازه گيري و تأثير يادگيري الکترونيکي بر ويژگيها يا عوامل فردي انتقال آموزش به محيط کار در مدل معادلات ساختاري معنادار است .