چکیده:
در این تحقیق هدف طراحی مدل عوامل موثر بر بیکاری مهارت آموختگان سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور (T. V. T. O) با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان علمی، صاحبنظران برجسته در حوزه اشتغال و مربیان و کارشناسان و مدیران اداره و کل آموزش فنی و حرفهای استان قزوین و کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در حوزههای آموزشی، پژوهشی و نظارت و ارزشیابی، کارکنان معاونت اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین و صنعتگران باسابقه، پژوهشگران و اساتید صاحبنظر در حوزه اشتغال دانشگاهها سراسر کشور در نظر گرفته شد. به دلیل محدود بودن واحد تحلیل (خبرگان) مطالعه درباره آنها تا اشباع نظری اطلاعات گردآوری شده انجام شد و در نهایت 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه، 6 بستر کلی موثر در بیکاری جامعه شناسایی و در داخل هر یک از این بسترها 50 ریز موضوع یا شاخص اولیه استخراج شد که پس از انجام تکنیک دلفی در سه راند، 6 بعد و 12 شاخص بعنوان عوامل موثر بر بیکاری دانشآموختگان فنی و حرفهای شناخته شدند و با استفاده از تکنیک ISM شاخصهای "وجود رانت و فساد ساختاری در اقتصاد کشور"، "بکارگیری مدیران ناکارآمد و بدون قدرت تشخیص و یا اختیار کافی در برنامهریزی و اقدامات موثر" و "عدم وجود قوانین الزامآور و یا مزایای مشخص برای واحدهای صنعتی در جذب نیروهای ماهر" بالاترین سطح تاثیرگذاری را داشتند.
The purpose of this research was to design a model of factors affecting the unemployment of technical and vocational education organization (T.V.T.O) students using interpretive structural modeling. The research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of the present study includes scientific experts, prominent experts in the field of employment, trainers, experts and managers of the technical and vocational education department of Qazvin province and the staff of the Technical and Vocational Education Organization of the country in the fields of education, research and monitoring and evaluation. , the employees of the employment assistant of the General Department of Cooperatives, Labor and Social Welfare of Qazvin province and experienced industrialists, researchers and professors with opinions in the field of employment of universities across the country were considered. Due to the limitation of the analysis unit (experts), the study was conducted on them until the theoretical saturation of the collected information and finally 14 people were selected as a sample. After conducting the interview, 6 general platforms effective in the unemployment of the society were identified and within each of these platforms 50 sub-themes or primary indicators were extracted, after performing the Delphi technique in three rounds, 6 dimensions and 12 indicators were identified as the factors affecting knowledge unemployment. Technical and professional learners were identified and using the ISM technique, the indicators of "the presence of rent and structural corruption in the country's economy", "the use of inefficient managers without discernment or sufficient authority in planning and effective actions" and "the absence of mandatory laws" Aver or specific benefits for industrial units in attracting skilled workers" had the highest level of influence.
خلاصه ماشینی:
پس از انجام مصاحبه ، ٦ بستر کلي موثر در بيکاري جامعه شناسايي و در داخل هر يک از اين بسترها ٥٠ ريز موضوع يا شاخص اوليه استخراج شد که پس از انجام تکنيک دلفي در سه راند، ٦ بعد و ١٢ شاخص بعنوان عوامل مؤثر بر بيکاري دانش آموختگان فني و حرفه اي شناخته شدند و با استفاده از تکنيک ISM شاخصهاي "وجود رانت و فساد ساختاري در اقتصاد کشور"، "بکارگيري مديران ناکارآمد و بدون قدرت تشخيص و يا اختيار کافي در برنامه ريزي و اقدامات موثر" و "عدم وجود قوانين الزام آور و يا مزاياي مشخص براي واحدهاي صنعتي در جذب نيروهاي ماهر" بالاترين سطح تأثيرگذاري را داشتند.
ماتريس تعيين سطح فاکتورها (مرحله دوم ) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج به دست آمده ، شاخص هاي وجود رانت و فساد ساختاري در اقتصاد کشور، بکارگيري مديران ناکارآمد و بدون قدرت تشخيص و يا اختيار کافي در برنامه ريزي و اقدامات موثر و عدم وجود قوانين الزام آور و يا مزاياي مشخص براي واحدهاي صنعتي در جذب نيروهايي ماهر بالاترين سطح تأثيرگذاري را دارند.
در مرحله بعد محقق از فن دلفي فازي براي غربالگري شاخص هاي شناسايي شده استفاده نمود و لذا در نهايت ٦ بعد، ١٢ شاخص بعنوان عوامل موثر بر بيکاري مهارت آموختگان سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور شناسايي شد.