خلاصه ماشینی:
"ترسیم فضای سیاسی آن دوران،نحوهء شکلگیری گروهکها،چگونگی مبارزات آنها از یک طرف و به تصویر کشاندن قشر روشنفکری که جاوید نمایندهء آنهاست،میهمانیهای شبانهء این افراد،اتومبیل و دفتر کار و زندگی شخصی و خصوصیشان از سوی دیگر، همه و همه حکایت از آن دارند که فیلمساز اولا بهرغم آنکه خود متعلق به آن دوران است،برداشت مستند و درستی از فضاها و افراد و اتفاقات ندارد و اتفاقا هیچیک از این دو گروه را نمیشناسد و ثانیا از بد حادثه تا انتهای فیلم خود نمیداند که قرار است از چه بگوید و اصلا چرا بگوید.
خب قرار است ما در کنار این اشخاص چه حقی را ضایع شده بدانیم و کدام حق را باز ستانیم؟ در این فیلم هم باز شخصیتهای مرد فیلم چه اصلی چه فرعی آنقدر حقیر و در نهایت کوچک و خوار به تصویر کشیده شدهاند که هم جاوید هم خسرو و حتی همان رستگار حسی جز ترحم و دلسوزی را در مخاطب برنمیانگیزند."