خلاصه ماشینی:
"در قسمت دوم کارگاه که توسطدکتر فرزان سجودی ارایه میشد، مکانمفهومی زبانی به خود گرفت؛ زیرا بنا بهگفته سجودی، شناخت ما از هستی بیرونیو زبانی است و اساسا شناخت در درونزبان اتفاق میافتد؛ اما ایشان مبحث خود رابا آشنا شدن با دنیای دراماتیک ادامه داد و«توانش دراماتیک» را مطرح کرد.
وقتی بهجای پیش فرض ذهنی به واقعیتهایموجود متن رجوع میکنیم به رابطه مکاندر شکل کلی و ویژگی کاربردی آن پیمیبریم؛ مثلا در نمایشنامهای مکان«فلورانس» است؛ اما ما در تئاتر شهر و درتهران هستیم، بنابراین پذیرفتن صحنهتئاتر شهر به عنوان «فلورانس» ویژگیکاربردی مکان است.
تهرانی در کارخود توانسته به خوبی سه دنیای متفاوت راخلق کند و در پایان آنها را به هم ربط دهد؛هر چند سؤالات در کار مطرح میشود کهجوابی برای آنها داده نمیشود و بحث زمانهم نمیتواند کاملا منتفی شده و نادیدهگرفته شود؛ چرا که در اپیزود اول،زندانیها، وقتی از تیمچه و فضایی سنتیحرف میزنند زمانی را به ذهن متبادرمیکنند.
در نوع غیرمستقیم روایت خودتبدیل به ابزاری نمایشی میشود و راوینقشی فراتر از گوینده محض میگیرد؛ امااستفاده از روایت در نمایش این سؤال راپیش میآورد که آیا استفاده از راوی وروایتگری یک جور جاخالی دادن در برابرضعفهای آفرینش دراماتیک است یا نه.
مثلا زمانی که یکی ازبازیگران در صحنه چیزی را روایت میکند،باز استفاده از چنین کاری هم میتواندخلاقانه صورت گیرد؛ یعنی بازیگر باروایت خود دنیایی متفاوت از دنیای قبلی رابسازد و بعد دوباره برگردد و در فضایخود قرار بگیرد، نه اینکه در تمام مدت همهچیز را روایت کند.
از نمونههای دمدستتری که راوی را به شکلی خلاق درساختن دنیای درام و به وجود آوردن کنشنمایشی به کار برده، نمایش «پل» نوشته وکار «محمد رحمانیان» است."