Skip to main content
فهرست مقالات

زیر سلطه متن نگاهی به نمایش شب هزار و یکم

نویسنده:

(2 صفحه - از 61 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، نمایش شب هزار، متن نگاهی به نمایش شب، سلطه متن نگاهی به نمایش، سالن چهارسوی تئاتر شهر، چهارسوی تئاتر شهر به صحنه، زنان، بلیت، اپیزود، یکم، سالن چهارسوی، نمایشنامه‌ها، بازیگران، داستان، نسبت‌به حقوق پایمال‌شده زنان، تئاتر شهر و سالن، کلمات در نمایشنامه‌های بیضایی، نسبت‌به حقوق پایمال، کلمات درنمایشنامه‌های بیضایی، سویه‌ای‌روشنگرانه، نام پرآوازه تئاتر، اپیزود نمایش، زیر سلطه، کارهای بیضایی، هزار افسان، صحنه کوچک نیزتاب کلمات، انتخاب، اپیزود سه بازیگر، دغدغه بیضایی، اجرای کار تازه‌اش انتخاب

خلاصه ماشینی: "این‌که چه عواملی باعث می‌شوند تا فاصله‌زمانی کارهای بیضایی طولانی باشد و یااینکه چه کسانی زحمت می‌کشند و پا پیش‌می‌گذارند تا او کاری به صحنه ببرد خودبحثی جداگانه می‌طلبد که منظور ای مقال‌نیست؛ اما هر چه هست و هر چه که باشد،بالاخره «شب هزار یکم» در سالن چهارسوی تئاتر شهر به صحنه می‌رود با خیل‌مشتاقانی که ساعتها برای تهیه بلیت نمایش‌در صف می‌ایستند. همینجا به خرده‌گیرانی که احتمالاحرکت‌های اضافی و بالا و پایین پریدن‌های‌بیهوده بعضی از بازیگران را در بعضی ازنمایش‌ها، تئاتر نمی‌دانند و بر آن نام‌حرکات بی‌منطق می‌گذارند، عرض می‌کنم‌که ضمن قبول این نظرات، منظور نگارنده‌در نمایش «شب هزار و یکم» تسلط و سایه‌سنگین متن است که بازیگران را از حضوردر فراخنای صحنه بیمناک می‌کند و شایداین جزو درخواستهای کارگردان باشد که‌فقط در مسیری کوتاه گام زنند، جمله‌ای‌بگویند و بعد به جای قبلی برگردند و این‌بیشتر در دو اپیزود اول و سوم نمایان است‌و در اپیزود دوم، آن گاه که ماهک و خورزادتمثیل می‌سازند (نمایش در نمایش) جلوه‌ای‌مطلوب‌تر و قابل قبول‌تر دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.