خلاصه ماشینی:
"من مربوط به نسل آرمان گرا هستم وامروز نسل شما نسل حقیقت گرا است و اینحقیقت گرایی به منزله این است که آیا باتوجه به تمامی داشتههای اطرافمان، باز همروابط انسانی باید به صورت کم رنگتعریف شوند؟ اینجاست که من به عنوانیک انسان هنرمند نگاه خود را با آن نگاهپرخاشگرانه و ستیزهجویانه تورینی همراهکرده و سوال میکنم که من به عنوان انسانمیتوانم به صورت فرد زندگی کنم؟ در واقعانسانها به شخصه و به حالت قائم فیزیکی،فردگرا هستند؛ ولی قائم به شرایطاجتماعی، همگرا هستند.
۩ این همان جایی است که تورینی هم بهفریاد در میآید که آیا دوره، دوره آخرالزمان است؟ آیا موقعیت برای مسایلفردی و مصرف گرایی به گونهای ایجادشده است که همگرایی و زندگی اجتماعیباید به سرعت منهدم شود؟ • حال ما با توجه به این بسترها واردحوزه تحلیل و تفسیر شرایط اجتماعی واقتصادی پیرامون خودمان میشویم.
اصولا آثاری ذهن من را به خودمشغول میکنند که پیش از آنکه کلامصرف باشند (که البته در جنبههایدراماتیک به این گونه آثار، نمایشنامههایخبری میگوییم) کلام تصویری داشتهباشند و اگر مثلا در همین نمایشنامه «آخرخط»، نویسنده صحبت از پرده کشیدنمیکند برای من به صورت گالری نقاشیمجسم میشود که انگار ذهنیات این آدمهارا در یک گالری نقاشی به نمایش گذاشتهاندو در جای جای نمایش افکار این آدمها همینطور تصویر میشود؛ مثل اینکه وقتیمیگوید: «روی تخت بیمارستان پریدم»تخت بلافاصله برای من تداعی تابوت یاجعبه تئاتر را کرد و همین امر مهم است کهچقدر نویسنده هوشمندانه و خلاقانه بدوناینکه آدرس دقیقی بدهد، میتواند برایمخاطب اثر الهام بخش باشد."