چکیده:
یکی از متفکرانی که با رویکرد هستی شناسانه ی خود موجب شد دو مفهوم حضور و غیاب در فلسفه ی قرن بیستم اهمیت ویژه ای پیدا کنند، مارتین هایدگر بود. تفسیر هستی شناسانه ی مارتین هایدگر از دو مفهوم فوق، توانست توجه را به این نکته جلب کند که حضور الزاماً به معنای آن چیزی که حاضر است، نیست و غیاب نیز الزاما به معنای آن چیزی که ناپیدا است، نیست؛ بلکه یک پدیده میتواند در غیاب خود حاضر باشد و یا ذاتش در حاضر بودنش غایب گردد. این دو مفهوم امکانی هستند تا هستی، خود را بر ما آشکار کند و ما بتوانیم پدیده ها را از وجه هستی شناسانه ی آنها به فهم در آوریم.این مقاله به بررسی نسبت هستی شناسانه ی حضور و غیاب و نحوه ی تجلی آنها در نمایشنامه ی فعل محمد رضایی راد می پردازد. نمایشنامه ی فعل را بدین علت برگزیدیم که در آن، نسبت حضور و غیاب موجب خلق روایت شده و عاملی بنیادین در ساختار اثر است. هدف پژوهش این است که با تمرکز بر نحوه ی کار کرد دو مفهوم مذکور در ساختار این اثر نشان دهیم که بنیان این نمایشنامه بر نسبت میان حضور و غیاب بناشده است. نتایج حاصل از این پژوهش به این نکته می پردازد که دیالکتیک مذکور صرفاً در حدود فلسفه قرار نمی گیرد بلکه ژرف نگری در آن می تواند امکانی برای خلق اثر هنری را نیز برای ما میسر سازد.
Ever since the emergence of drama in this world of possibilities, there has always been an affirmative or privative relationship between philosophy and drama. Among the thinkers who’ve approached to art based on this perspective, Martin Heidegger in his book The Origin of the Work of Art presented an ontological interpretation of ancient Greece’s tragedies and reflected on the relationship between drama and existence, in other words, the presence and absence of existence in drama. In this study, in order to understand the relationship between philosophy and drama based on ontology, we use the method of hermeneutic phenomenology and library sources to study the play of Mohammad Rezaei Rad based on the ontological relationship between Presence and Absence in Martin Heidegger's thought so that we can contemplate the relationship between philosophy and drama with an ontological approach in Iranian drama and explain the fundamental aspects of this work. For this purpose, we propose the hypothesis that the foundation of this play is based on the dialectic of presence and absence and the structural elements of this work are based on that foundation. We first consider the relationship between drama and philosophy and then describe the method. In our cognition, we reflect on what presence and absence is, and the approach goal of understanding is how these two concepts occur as the fundamental principles of the play. We will also implicitly show how it is possible to narrate the relation between human and the universe by examining the philosophical concepts and using them in drama.