چکیده:
صنعت گردشگری یک صنعت پویا با ظرفیت رشد انفجاری است که سهم قابل توجهی در اقتصاد دنیا پیدا کرده است. گردشگری ورزشی یک بخش مهمی از صنعت گردشگری است. لذا، هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی و تدوین نقشه راه استراتژیک توسعه گردشگری ورزشی ایران در شرایط تحریم است. تحقیق از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. به منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیرامون گردشگری ورزشی ایران از مراحل کدگذاری باز و انتخابی در روش گرندد تئوری استفاده شد. در این تحقیق ضمن بررسی همه مقالات مرتبط داخلی گذشته با 31 خبره مصاحبههای عمیقی انجام شد و از کارگروه تخصصی برای تدوین و ارزیابی استراتژیها استفاده شد. یافتهها نشان داد «بازاریابی»، «تأکید بر گردشگری فعال»، «ارائه خدمات ضروری»، «خلق تجارب متمایز»، «دور زدن تحریم ها»، «جذب سرمایه و توسعه زیرساختها» و «تأکید بر برگزاری رویدادهای ورزشی داخلی و بین المللی با توجهبه موقعیت بین المللی ایران در جهان» به ترتیب مهمترین استراتژیهایی هستند که برای توسعه گردشگری ورزشی ایران مورد نیاز هستند. نتایج نشان داد؛ اولین و بزرگترین اقدامات در زمینه توسعه گردشگری ورزشی در ایران بازاریابی و توسعه گردشگری ورزشی فعال یا گردشگری ماجراجویانه است. برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ به منظور توسعه گردشگری پایدار در ایران درحال حاضر نه امکانپذیر است و نه منطقی. با توجه به ویژگیهای جغرافیایی ایران و وجود کوهها، بیابانها، دریاها و سواحل زیادی که در ایران وجود دارد و تقاضای بالا و رو به رشدی که گردشگری ورزشی فعال (کوهنوردی، صخرهنوردی، بیابانگردی، موجسواری و سایر ورزشهای آبی-ساحلی) در بین گردشگران بین المللی پیدا کرده توسعه و بازاریابی گردشگری ورزشی فعال باید در اولویت مسئولان گردشگری کشور قرار گیرد. تأسیس یا همکاری با آژانس های مسافرتی و گردشگری بین المللی در کشورهای دوست و همسایه ایران یکی از مهمترین اقدامات برای دور زدن تحریم ها در حوزه گردشگری می باشد.
Background: The tourism industry is a dynamic industry with an explosive growth capacity that has made a significant and stunning contribution to the world economy. Sports tourism is also an important part of the tourism industry. Purpose: The main purpose of the research was to design and formulate a strategic road map for the development of sports tourism of Iran under sanctions.Methods: The research methodology was mixed (qualitative and quantitative). In order to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats surrounding Iran's sports tourism, open and selective coding stages in the grounded theory method were used. In this research, in-depth interviews were conducted with 31 experts while reviewing all related domestic articles and the working group of experts was used to formulate and evaluate strategies.Results: The findings showed that "marketing", "emphasis on active sport tourism", "providing essential services", "creating distinctive experiences", "circumventing sanctions", "attracting capital and developing infrastructure" and at the end stage "emphasis on holding domestic and international sports events according to Iran's international position in the world" are the most important strategies needed for the development of Iran's sports tourism, respectively.Conclusion: The first and biggest measures to develop sports tourism in Iran are marketing and development of active sports tourism or adventure tourism. Holding mega sports events in order to develop sustainable tourism in Iran is currently neither possible nor logical. Considering the geographical features of Iran and the existence of many mountains, deserts, seas and beaches in Iran and the high and growing demand that active sports tourism (mountaineering, rock climbing, desert tourism, surfing and other water-beach sports) has found among international tourists, the development and marketing of active sports tourism should be the priority of the country's tourism authorities. Establishing or cooperating with international travel and tourism agencies in Iran's allied and neighboring countries is one of the most important measures to circumvent sanctions in the field of tourism.
خلاصه ماشینی:
از همین رو در تحقیق حاضر به کلیت صنعت گردشگری ورزشی ایران در دوران حساس پساکرونا و رقابت شدیدی که بین کشورها برای بازپس گیری و افزایش سهم بازار و در شرایط تحریم های بیسابقه آمریکا علیه ایران و روسیه و تا حدودی چین پرداخته شده است تا با شناختی همه جانبه از نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات و تدوین استراتژیهای چهارگانه ، این استراتژیها را ادغام و با توجه به ضروریات توسعه صنعت گردشگری بازطراحی کرد و با ارزیابی دقیق کیفی و کمی، اولویت استراتژیها را در این شرایط حساس مشخص کرد و درنهایت یک نقشه راه استراتژیک در این رابطه طراحی نمود.
نهایتاً کارگروه تخصصی باتوجه به تحلیل های مختلف و الزامات توسعه صنعت گردشگری یک نقشه راه استراتژیک برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران به منظور رقابت با رقبای قدرتمندی همچون ترکیه و تایلند در دوران پساکرونا و تحت شرایط تحریمی طراحی کردند که در شکل (٢) ارائه شده است .
با توجه به یافته های سایر پژوهشگران مهم ترین ضعف صنعت گردشگری ایران ضعف بازاریابی است و یافته ها و نتایج تحلیل های پیچیده در تحقیق حاضر نیز نشان داد بازاریابی گردشگری ورزشی فعال ایران باید اولین اقدام استراتژیک توسعه این صنعت در افزایش سهم بازار ایران در سطح بین المللی باشد.
بنابراین اگرچه در تحقیقات بسیاری به برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ بین المللی در ایران به منظور توسعه گردشگری تأکید شده است اما یافته های تحقیق حاضر این اقدام را به عنوان اقدام استراتژیک ششم و آخر شناسایی کرد نه اولین اقدام !