چکیده:
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل و منجر به تعطیل شدن مدارس در 188 کشور جهان شده. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر توصیفی، کاربردی و کمّی است (به منظور پاسخ به سوال اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به سوال دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید میباشد. جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند.
In the last few months, and especially in the last few weeks, the outbreak of Covid-19 (Corona) has become an international crisis. Regardless of the consequences, one of the most tangible results is the impact of formal education systems and the closure of schools in 188 countries. Therefore, at this point in time, public education in countries should be implemented in homes instead of schools. One effective way to solve this problem is to create mobile learning areas. Therefore, the study of the effect of teachers' media literacy components on improving the mobile learning process during the Corona outbreak in the country was determined by this study. The present study is based on the purpose and style of descriptive data collection, in terms of application type and in terms of quantitative method (in order to answer the first question, the research method is documented, and to answer the second question, the descriptive-survey method is used). The measurement tool in the second stage of the research was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.864. In this study, the statistical population was formed by all principals and teachers working in schools in Tehran in the year 1399-1389, and the statistical sample in the quantitative section was selected by the available method with a volume of 102 people. In order to answer the questions of the present study, descriptive and inferential statistical methods such as the chi-square test have been used. The results showed that from the perspective of school principals and teachers, the three main components of media literacy: the main component of access and use of cyberspace with 5 sub-components, the main component of critical view of virtual media with 5 sub-components, and the main component of virtual media production with 5 sub-components, were identified and prioritized as the most effective components of media literacy on improving the mobile learning process during the Corona outbreak in the country.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش انجام شده توسط کونگ (٢٠٢٠) با عنوان «پژوهش عملی راهنمای یادگیری خانگی برای دانش آموزان در طول شیوع جهانی بیماری کوید ز ١٩» چنین آمده است که مهارت دسترسی به منابع آموزشی مجازی، مهارت استفاده و کاربرد از منابع آموزشی مجازی، مهارت تجزیه وتحلیل و ارزیابی منابع آموزشی مجازی و مهارت تولید محتوای آموزشی مجازی، مؤلفه های اصلی سواد اطلاعاتی معلمان است که بر کیفیت آموزش آنلاین توسط ایشان مؤثر هستند.
عبیده و همکاران (٢٠٢٠)، در پژوهش خود با عنوان «تأثیر شیوع جهانی بیماری کوید ز ١٩ بر آموزش کشور اندونزی و تأثیر آن بر یادگیری مستقل »، به این نتیجه رسیدند که استفاده از رسانه های جدید آموزشی، شناخت انواع رسانه ها و کارکرد آنها در حوزه های آموزشی، شناخت کافی از روش های ارزیابی محتوایی رسانه های آموزشی و شناخت کافی از چگونگی کشف درستی و نادرستی اطلاعات آموزشی در فضای مجازی از دسته مؤلفه های مهم سواد اطلاعاتی معلمان است که بر کیفیت آموزش آنلاین توسط ایشان مؤثر هستند.
روش پژوهش در این پژوهش به منظور پاسخ به پرسش اول و تعیین و شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعی سواد رسانه ای مؤثر بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا از روش پژوهش سندکاوی (تحلیل اسناد و مدارک) استفاده شده است .