چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی مقایسه بین دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت های ارتباطی درکودکان اوتیسم و
عادی بود. این پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و و مادران
کودکان عادی شهر کرمانشاه در سال 1401 است. نمونه آماری هم تعداد 60 نفر از این مادران با استفاده از روش نمونه گیری
در دسترس انتخاب شدند ( 30 نفر مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، 30 نفر مادران کودکان سالم و عادی). ابزارهای مورد
استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه دغدغه فکری، مهارت زبانی مادر و مهارت های ارتباطی بود. یافته ها نشان داد
مادران دارای کودکان عادی نسبت به مادران کودکان طیف اوتیسم از دغدغه فکری بهتری برخوردارند. مادران دارای کودکان
عادی نسبت به مادران کودکان طیف اوتیسم از مهارت زبانی بهتری برخوردارند. مادران دارای کودکان اوتیسم نسبت به مادران کودکان طیف عادی از مهارت های ارتباطی بهتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
در واقع سوال اصلی پژوهش این است که آيا بين دغدغه فکری و مهارت زبانی مادر و مهارت هاي ارتباطي دركودكان اوتيسم و عادي شهر کرمانشاه تفاوتی وجود دارد؟ روش پژوهش روش انتخابی این نوع پژوهش علی_مقایسه ای از نوع پس رویدادی است در این روش پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی رابطه بین عوامل و شرایط خاص یا نوعی رفتار که قبلا وجود داشته است یا رخ داده است می باشد جامعه آماري این پژوهش شامل تمامي مادران كودكان مبتلا به اوتيسم و عادي شهر کرمانشاه در سال 1401 است که البته در هیچ مرجع رسمی یا حتی سازمان های حمایتی ذیربط آمار دقیقی از این گروه در دست نیست.
نمونه آماري این پژوهش عبارت است از تعداد 30 نفر از اين مادران این کودکان که ناچار بر اساس وضعیت موجود آماری آنها با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس از Gopnik Perner Conceptual development Domain - specific Wellman طریق سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثایی معرفی و انتخاب خواهند شد و همچنين تعداد 30 نفر از مادران داراي كودكان 6 تا 12(دانش آموزان مقطع ابتدايي) بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.
نتايج نشان داد بين دغدغه فکری در مادران كودكان طيف اوتيسم و مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج نشان داد بين مهارت زبانی در مادران كودكان طيف اوتيسم و مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداري وجود دارد.