چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود توانمندسازی اعضای هیئت علمی در حوزة رسانههای جمعی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محققساخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل برخی خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که به مسائل مربوط به توانمند سازی اعضای هیات علمی در حوزة رسانههای جمعی اشراف کامل داشتند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای ایران بودند که به موضوع پژوهش آشنایی داشتند. بر حسب جدول مورگان تعداد 118 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی در پژوهش حاضر، به صورت تحلیل محتوا بود. همچنین از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که در مجموع 26 مؤلفه در 7 دسته شامل عوامل پاداشی، فنی، فرهنگی، شغلی، آموزشی، نظارتی و فردی بر بهبود توانمندسازی اعضای هیئت علمی در حوزة رسانههای جمعی تأثیر دارد.
The present study was designed to investigate the factors affecting the improvement of faculty members' empowerment in the field of mass media. The present study was mixed in terms of practical purpose and method of data collection. The instruments used in this study were a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The statistical population of the research in the qualitative section included some experts aware of the subject of the research who had full knowledge of the issues related to the empowerment of faculty members in the field of mass media. The statistical population also included a small number of faculty members of Iranian universities who were familiar with the subject of research. According to Morgan's table, 118 people were identified as the research sample. The method of data analysis in the qualitative part of the present study was content analysis. Also, elongation and skewness indices were used to investigate the data distribution (normal or abnormal) and to investigate and answer to research questions and to draw and develop a measurement model and a structural model. The results showed that a total of 26 components in 7 categories including reward, technical, cultural, occupational, educational, supervisory and personal factors had an effect on improving the empowerment of faculty members in the field of mass media.