چکیده:
این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاههای تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل دادهها، با بکارگیری نظام مقولهبندی قیاسی انجام یافته و یافتهها در قالب مقولههای محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاههای مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روشهای تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازماندهی اطلاعات از دو ماتریس ساختیافته بهره بردهایم و با استفاده از یک ماتریس مقولهبندی ساخت یافته، همه دادهها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور دادهها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقولهبندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دستهبندی میشود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است.
This study has been done in order to explain and adapt Sohrevardi's educational views. To achieve this goal, after extensive studies of available printed and electronic sources, data analysis has been done by applying a comparative categorization system and the findings have been formed in the form of core categories based on the intended goals. The current research has compared the similar and opposite points of view of these two thinkers from the point of view of philosophical principles and foundations as well as educational methods. In this research, we have used two structured matrices to organize the information. By using a structured categorization matrix, all the data were reviewed and included in related subcategories, which was done at the same time as the data review process. To ensure the accuracy of the categorization process, all the desired text is reviewed and its key points are categorized by referring to the text, then the components of the text that do not conflict with the desired matrix are created to create new categories that existed in the specific text and before