چکیده:
دانش در صورتی میتواند مزیت رقابتی ایجاد کند کـه بـه صـورت بهینـه سـازماندهی و همچنین قابـل بازیابی باشد. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرحهای رده بندی، سرعنوانهای موضوعی، اصطلاحنامهها و... که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شده انـد، بـا توجـه بـه تغییـرات گـسترده فناورانه به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیط جدید همخوان گردنـد در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاههای مطرح و تاثیرگذار درحوزه طبقه بندی و سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت به کارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تاکید و نظامهای سازماندهی دانش از جمله هستی شناسیها و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی مورد ارزیابی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
که عمدتاً برای محیط چاپی طراحی شده انـد، بـا توجـه بـه تغییـرات گـسترده فناورانه به شکل الکترونیکی تحول یافته اند و تلاش می شود تا با محیط جدید همخوان گردنـد در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاههای مطرح و تأثیرگذار درحوزه طبقه بندی و سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت به کارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تأکید و نظام های سازماندهی دانش از جمله هستی شناسیها و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی مورد ارزیابی قرار گیرد.
این ابزارها و سـایر نظامهـای سـنتی سازماندهی دانش، برای محیط چاپی طراحی و توسعه یافته و بـا گـسترش محیطهـای الکترونیکی، نه تنها ابزارهای سنتی در تلاش برای انطباق با محیط جدید است، بلکـه ابزارهای نوین سازماندهی و بازنمایی دانش به وب معنایی، هـستی شناسـیهـا و سـایر نظامهای فناورانه سازماندهی تغییر شکل داده و روابط میان مفاهیم پـر رنـگتـر شـده است.
کارکردهـای بـسیاری را بـرای نظامهای فناورانۀ نوین سازماندهی دانش برشمرده است که عمدهترین آن عبارتند از: بسط جستجو و ترسیم روابط میان واژگان، پیشنهاد خودکار اصطلاحات برای پرس و جو، اصلاح پرس و جو و پیشنهادها توسط نظام به شکل خودکار، افزایش ابزارهای جستجو یا توسعه معنایی، دستهبندی پرس و جو بر اساس سطح دانش کاربر، حل مشکلات جستجوی کلیدواژهای، ایجاد ساختاری معنایی از یک حوزه، تسهیل فرایند کشف و بازیابی منابع، حمایت از یادگیری و نمایش ساختاریافته اطلاعات، پشتیبانی از زبان طبیعی و ....
Building a meaningful Web: from traditional knowledge organization systems to new semantic tools.