Skip to main content
فهرست مقالات

پیشینه تاریخی ولایت فقیه

نویسنده:

(22 صفحه - از 186 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : ولایت ،فقیه ،امام ،ولایت‌فقیه ،فقه ،سیاسی ،امام معصوم علیه‌السلام ،حکومت ،غیبت ،تاریخی ،امامت ،سلطان ،کلام ،حق ،شیعه ،احکام ،زمان غیبت حق فقهای شیعه ،نیابت ،جانب امام معصوم علیه‌السلام ،نیابت فقها از امام معصوم ،ولایت مطلقه فقیه ،قم ،تاریخی ولایت‌فقیه ،اثبات ولایت ،واجب ،سلطان عادل ،اثبات ،نظریه ،اثبات ولایت امامان معصوم ،عادل

خلاصه ماشینی:

"فقهای بعد از وی نیز تا دو قرن و اندی بعد همواره بر ولایت عام فقیه جامع شرایط تأکید داشته‌اند که این مسأله را محقق ثانی، شیخ عبدالعالی کرکی (940 ه ق)، معاصر شاه طهماسب صفوی که ولایتش بالفعل در ایران تحقق یافت و به کتب پیشینیان دسترسی داشت اعتراف نموده و می‌گوید: «یاران ما (فقهاء و دانشمندان امامیه) اتفاق کرده‌اند بر این که فقیه عادل شیعه که جامع شرایط فتوا باشد ـ فقیهی که از او به مجتهد در احکام شرعی تعبیر می‌شود ـ نایب امامان هدی علیهم‌السلام ، در حال غیبت و در خصوص کلیه مسائلی است که قابلیت نیابت را دارند. پس چه باید کرد؟ او مطلب را این‌گونه بیان می‌کند: «در این عصر غیبت که دست امت از دامان عصمت کوتاه و مقام ولایت و نیابت نواب عام در اقامه وظایف مذکور نیز مغصوب و انتزاعش غیر مقدور است، آیا ارجاعش (تبدیلش) از نحوه اولی (استبداد) که ظلم زاید و غصب اندر غصب است به نحوه ثانیه (مشروطه) و تحدید استیلای جوری (حکومت استبداد) به قدر ممکن واجب است؟ و یا آن که مغصوبیت موجب سقوط این تکلیف است؟»48 علامه نائینی در یافتن پاسخ این سؤال، در هر نظام سیاسی غیر ولایتی، سه نوع ظلم را شناسایی می‌کند: ظلم به مقام اقدس خداوند به سبب قانونگذاری، ظلم به امام معصوم علیه‌السلام به دلیل غصب مقام رهبری و ظلم به مردم به علت ضایع کردن حق آنان که در نظام مشروطه فقط ظلم به امام علیه‌السلام باقی می‌ماند؛ پس در این صورت مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحویل سلطنت جائره غاصبه از نحوه اولی (استبداد) به نحوه ثانیه (مشروطه که ظلم کمتر است) باقی نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.