Skip to main content
فهرست مقالات

پیشینه تاریخی ولایت فقیه

نویسنده:

(22 صفحه - از 186 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : ولایت، فقیه، امام، ولایت‌فقیه، فقه، سیاسی، امام معصوم علیه‌السلام، حکومت، غیبت، تاریخی

خلاصه ماشینی: "فقهای بعد از وی نیز تا دو قرن و اندی بعد همواره بر ولایت عام فقیه جامع شرایط تأکید داشته‌اند که این مسأله را محقق ثانی، شیخ عبدالعالی کرکی (940 ه ق)، معاصر شاه طهماسب صفوی که ولایتش بالفعل در ایران تحقق یافت و به کتب پیشینیان دسترسی داشت اعتراف نموده و می‌گوید: «یاران ما (فقهاء و دانشمندان امامیه) اتفاق کرده‌اند بر این که فقیه عادل شیعه که جامع شرایط فتوا باشد ـ فقیهی که از او به مجتهد در احکام شرعی تعبیر می‌شود ـ نایب امامان هدی علیهم‌السلام ، در حال غیبت و در خصوص کلیه مسائلی است که قابلیت نیابت را دارند. پس چه باید کرد؟ او مطلب را این‌گونه بیان می‌کند: «در این عصر غیبت که دست امت از دامان عصمت کوتاه و مقام ولایت و نیابت نواب عام در اقامه وظایف مذکور نیز مغصوب و انتزاعش غیر مقدور است، آیا ارجاعش (تبدیلش) از نحوه اولی (استبداد) که ظلم زاید و غصب اندر غصب است به نحوه ثانیه (مشروطه) و تحدید استیلای جوری (حکومت استبداد) به قدر ممکن واجب است؟ و یا آن که مغصوبیت موجب سقوط این تکلیف است؟»48 علامه نائینی در یافتن پاسخ این سؤال، در هر نظام سیاسی غیر ولایتی، سه نوع ظلم را شناسایی می‌کند: ظلم به مقام اقدس خداوند به سبب قانونگذاری، ظلم به امام معصوم علیه‌السلام به دلیل غصب مقام رهبری و ظلم به مردم به علت ضایع کردن حق آنان که در نظام مشروطه فقط ظلم به امام علیه‌السلام باقی می‌ماند؛ پس در این صورت مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحویل سلطنت جائره غاصبه از نحوه اولی (استبداد) به نحوه ثانیه (مشروطه که ظلم کمتر است) باقی نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.