چکیده:
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه انجام گردید. طرح پژوهشی حاضر از شبه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز بود که از بین 100 نفر از دانش آموزان که به پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی پاسخ دادند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و بعد از دو هفته از اتمام درمان، پسآزمون و پس از دو ماه آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تجزیهوتحلیل کوواریانس بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان اثر معنیدار وجود داشت. با توجه به نتایج این تحقیق، استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهمنظور کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی دانش آموزان و نیز افزایش عملکرد آنها در امتحان پیشنهاد میگردد.
The present study was conducted with the aim of effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on exam anxiety and self-efficacy of second grade high school students. The current research design was a quasi-experimental type of pre-test, post-test and with experimental and control groups. The statistical population included female students of the first secondary level of Aligudarz city in the academic year of 1401-1400. The sampling method was random cluster sampling. The research sample included 30 students who were selected from among 100 students who answered the questionnaires of test anxiety and self-efficacy and were randomly replaced in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received 8 sessions of acceptance-based treatment, and the control group was placed on the waiting list, and after two weeks of completing the treatment, a post-test and a follow-up test were conducted for both groups after two months. To analyze the data, analysis of covariance was used using SPSS version 20 software. The results showed that group therapy training based on acceptance and commitment had a significant effect on students' test anxiety and self-efficacy. According to the results of this research, the use of treatment based on acceptance and commitment is suggested in order to reduce anxiety and increase students' self-efficacy and also increase their performance in the exam.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتايج اين تحقيق ، استفاده از درمان مبتني بر پذيرش و تعهد به منظور کاهش اضطراب و افزايش خودکارآمدي دانش آموزان و نيز افزايش عملکرد آن ها در امتحان پيشنهاد ميگردد.
The results showed that group therapy training based on acceptance and commitment had a significant effect on students' test anxiety and self-efficacy.
According to the results of this research, the use of treatment based on acceptance and commitment is suggested in order to reduce anxiety and increase students' self-efficacy and also increase their performance in the exam.
Pleger, Treppner, Diefenbacher, Schade, Dambacher& Fydrich 243 متعهدانه ، شش فرايندي است که درروش درماني مبتني بر پذيرش و تعهد مورداستفاده قرار ميگيرد (ايزدي و عابدي، ١٣٩٢).
Feros, Lane, Ciarrochi& Blackledge 5 .
همچنين در پژوهشي که توسط حسن زاده (١٣٩٧) باهدف اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم صورت پذيرفت ، نتايج نشان داد که پس از شرکت در جلسات درمان مبتني بر پذيرش و تعهد، نمرات اضطراب امتحان دانش آموزاني که در گروه آزمايش شرکت داشتند، نسبت به دانش آموزاني که در گروه گواه جايگزين شده بودند، کاهش معناداري داشته است .
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد درمان مبتني بر پذيرش بر بهزيستي روان شناختي و خودکارآمدي دانش آموزان کم بينا مؤثر است .
اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر انعطاف پذيري روان شناختي و کمال گرايي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه داراي اضطراب امتحان .