چکیده:
ابوسعید ابوالخیر به عنوان عارفی انساندوست علیرغم رفتارهای خشن متشرعه عصر خود، با تاثیرگذاری یک مرشد معنوی و بهکارگیری شیوههای غیرمتدوال و خلاقانه، بدون آنکه موجبات آزردگی کسی را فراهمسازد، به امر به معروف و نهی از منکر میپرداخت و مانع بسیاری از نابهنجاریها و مفاسد میشد. آنچه در این مقاله به عنوان مسئله اصلی مورد بررسی قرارگرفته، این است که التزام عملی ابوسعید به این فریضه دینی با وجود تساهل و تسامح وی از یک سو، و رویکرد ملامتیگری وی از سوی دیگر، چگونه صورت میگرفتهاست و آیا در شیوههایی که او در انجام این فریضه بهکارمیبسته، امر به معروف و نهی از منکر در معنای فقهی و اخص آن انجاممیگرفته یا در معنای عام؟ آنچه از بررسیها حاصلشد، این بود که روش اصلی ابوسعید در امر به معروف ونهی از منکر استفاده از زبان عامیانه متناسب با ظرفیتهای فکری و فرهنگی مردم زمانه خود بوده و او با توجه به تفاوتهای فردی و خصوصیات روحی افراد، به جای دعوت زبانی و موعظه مستقیم، بهطور غیرمحسوس و غیرمستقیم به اصلاح و تربیت افراد میپرداختهاست او در این شیوه به شکلی متناقضنما با عدم مبادرت به امر به معروف، موجب «امر به معروف و نهی از منکر» میشد.
Abu Sa'id Abu al-Khair, as a humane mystic, in spite of the violent behaviors of the legislators of his time, by influencing a spiritual guide and using unconventional and creative methods, without causing annoyance to anyone, commands the good and forbids the bad. It paid for and prevented many anomalies and corruptions. What is examined as the main issue in this article is how Abu Sa'id's practical commitment to this religious duty was fulfilled, despite his tolerance on the one hand, and his reproachful approach on the other, and In the ways that he used to perform this duty, was the commandment of the good and the prohibition of the evil done in the specific jurisprudential sense or in the general sense? What emerged from the studies was that the main method of Abu Sa'id in the use of slang and the prohibition of the use of slang was in accordance with the intellectual and cultural capacities of the people of his time, and he according to the individual differences and spiritual characteristics of individuals. Instead of verbal invitation and direct preaching, he indirectly and indirectly corrects and educates people. In this way, in a paradoxical way, by not engaging in enjoining what is good, he causes "enjoining what is good and forbidding it was denied.