چکیده:
در عرفان اسلامی و در ادبیات عرفانی گاه از مفهومی تحت عنوان «مقام امن» صحبت شده است. این پژوهش کتابخانهای درصدد بررسی چیستی «مقام امن» در متون عرفانی است. در سیر نزول، هر عین خارجی، مقام امنی دارد. یعنی همان چیزی که در عین ثابت و سرّ قدرش، برای او رقم خورده است. در سیر صعود، سخن از مقامی است که اگر سالک به آن دست یابد، دیگر خوف از دست دادن روحیات و بیرون رانده شدن از مسیر سیر و سلوک را ندارد. در این مقام، سالک الی الله در ساحل امن است و از سبکبارانی خواهد بود که بیم قبض و تلوین معنوی برای او نیست، چه برسد به آنکه خوف و حزن دنیایی او را آزار دهد. در متون دینی نیز کلیدواژه «مقام امین» و همچنین عنوان «مقام محمود» بیشباهت با «مقام امن» موردنظر عارفان ادیب و شاعر مسلمان نیست. هرکدام از منازل سیر، سطح مورد انتظاری دارد که هرگاه سالک به آن سطح برسد به مقام امن آن منزل رسیده و میتواند وارد منزل بعدی سیروسلوک بشود. گاهی نیز عارفان صحبت از مقامی در طول سایر منازل و مقامات میکنند که از آن تحت عنوان «مقام امن» یاد کردهاند. مقامی که سالک با رسیدن به آن هیچگاه بیقرار نمیشود و خوف و حزن دوری از نزد خدا را نخواهد داشت. فرضیهی وجود «مقام امن» و بیان چیستی آن در ادبیات عرفانی، مسئلهی پژوهش حاضر است.
In Islamic mysticism as well as in mystical literature, the concept of "safe position" is sometimes spoken of. This study seeks to investigate what a "safe position" is in mystical texts. In the path of the emergence of creation, everything that has been created has a secure position, which is what has been established for it at the same time as its constant and secret value. In the process of ascent, it is a position that if the seeker reaches, he is no longer afraid of losing his spirits and being thrown out of the path of conduct and behavior. In this position, the seeker of God is safe on the shore and will be one of the light-bearers who is not afraid of his spirit being seized, let alone of worldly fear and sorrow. In religious texts, the term "safe place" and also the title "Mahmoud place" refer to the "safe place" of Islamic mysticism. His "safe conduct" is in two parts. Each of the garlic houses has an expected level for each seeker who, when he reaches that level, reaches the safe position of that house and can enter the next house of Sirusluk. Sometimes mystics speak of a position within other houses and authorities, which they refer to as a "safe position". Reaching the level of "certainty" leads to reaching this safe position. A position that the seeker will never be disturbed by and will not have the fear and sorrow of leaving God.
خلاصه ماشینی:
در اين مقام ، سالک الي الله در ساحل امن است و از سبکباراني خواهد بود که بيم قبض و تلوين معنوي براي او نيست ، چه برسد به آنکه خوف و حزن دنيايي او را آزار دهد.
مسئله ي اين تحقيق آن است که مشخص کند يک مقام عرفاني در چه شرايطي در روح سالک نهادينه ميشود به گونه اي که هيچ گاه از روح او محو نگردد و به تحقيق در خصوص اين سؤال ميپردازد که در ميان منازل السائرين ، مقامي داريم که «مقام امن » مطلق قلمداد شود به گونه اي که سالک با ورود به آن مقام ، تا آخرين لحظه زندگياش از وصل الهي خارج نشود و خوف سير قهقرايي را نداشته باشد.
بنابراين رسيدن به مقام امن به فارغ کردن قلب براي خداست که اين همان توحيد عرفاني است .
«مقام امن ثبوت » براي همه ي موجودات حّتي خداي متعال وجود دارد و همان مقامي است که سزاوار است هر موجود به بودن در آن مقام ، تحميد و تمجيد شود.
اين مقام گاه در اشعار عرفاني به عنوان بالاترين حدّ هر يک از منازل که براي سالکان الي الله رسيدن به آن امکان پذير است به کار رفته است که در اين معناي نسبي، «مقام امن » همان «مقام محمود» ميباشد که تشکيک در آن راه دارد و براي هر فرد متناسب با سرّقدر خود اوست .
در اين پژوهش ثابت شد که در ادبيات عرفاني، اين «مقام امن مطلق سلوکي» همان مقام توحيد است .