چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ آﻧﺴﺖ ﺗﺎ اﺛﺮ ﺗﺠﺎری ﺳﺎزی ﻣﻮﺳﺴﺎت ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﺑﺮ ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﺎن ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ و در آﺧﺮ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﯿﺪی را در اﺧﺘﯿﺎر ﻣﺪﯾﺮان و ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﮔﺬاران ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻗﺮار دﻫﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ار ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﺎن از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ون ﺑﺮگ و اوﻫﻤﻦ، 2016 اﺳﺘﻔﺎده ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ دارای18 ﺳﻮال و ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﻋﻀﻮﯾﺖ، وﻓﺎداری و ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاران رﺳﻤﯽ ﺷﺎﻏﻞ در ﻣﻮﺳﺴﺎت ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﻋﻀﻮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاران رﺳﻤﯽ اﯾﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آن ﻫﺎ 317ﻧﻔﺮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﺗﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت و ﻣﺪل ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﺮماﻓﺰار Spss 24و Smart PLS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺠﺎری ﺳﺎزی، ﺑﺎزار ﻣﺤﻮری، ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺤﻮری و ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺤﻮری دارای ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﺮ ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
انواع حسابرسي حسابرسي را ميتوان بر مبناهاي مختلف طبقه بندي نمود (سليماني، ١٣٧٩، ١١- ٩ ): ١- بر اساس محتوا ٢- بر اساس چگونگي انجام کار ٣- بر اساس تابعيت سازماني ٤- بر اساس دليل ارجاع کار عوامل مؤثر بر قضاوت بي طرف حسابرس يک استاندارد مورد استفاده حسابرسان ، در جهت کسب شواهد مناسب و کافي اذعان مي کند: "کفايت ، يک واحد کمي و تناسب يک واحد کيفي است .
16 Stone-Geisser 67 با توجه به جدول (٦) و اينکه آماره تي (١٦/٧٣٤) بزرگتر از ١/٩٦ ميباشد و همچنين با توجه به منفي بودن ضريب مسير، مي توان نتيجه گرفت که ، تجاري سازي موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان تاثير منفي و معناداري مي گذارد.
با توجه به جدول (٦) و اينکه آماره تي (٤/٢٧٢) بزرگتر از ١/٩٦ ميباشد و همچنين با توجه به منفي بودن ضريب مسير، مي توان نتيجه گرفت که ، بازار محوري موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان تاثير منفي و معناداري مي گذارد.
با توجه به جدول (٦) و اينکه آماره تي (٣/٠٠٧) بزرگتر از ١/٩٦ ميباشد و همچنين با توجه به منفي بودن ضريب مسير، مي توان نتيجه گرفت که ، مشتري محوري موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان تاثير منفي و معناداري مي گذارد.
در فرضيه اول تحقيق اثر تجاري سازي موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج تحقيق حاکي از آن است که بازار محوري موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان تأثير معني دار دارد.
در فرضيه سوم اثر مشتري محوري موسسات حسابرسي بر بي طرفي حسابرسان بررسي شده است .