چکیده:
زمینه و هدف: شرکتهای نوپا برای توسعه، رشد و پاسخگویی به تقاضاهای متنوع محیطی با چالشهای زیادی روبرو هستند. اتخاذ راهبرد همرقابتی در گستره اکوسیستم استارتاپی یکی از راهکارهای شرکتها برای غلبه بر این چالشهاست. با توجه به اهمیت راهبرد هم رقابتی در شرکتهای نوپا، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر توسعه و بهبود راهبرد همرقابتی در بین شرکتهای نوپا و نوآور میپردازد.روششناسی: پژوهش حاضر دارای مبنای فلسفی تفسیری و جهتگیری بنیادی است. در این پژوهش از رویکرد استقرایی، روش کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل بنیانگذاران و همبنیانگذارن شرکتهای نوپا و نوآور بود که با استفاده از نمونهگیری نظری و روش هدفمند تعداد 16 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نیز از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است.یافتهها: بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، شرایط علی(تحلیل استراتژیک محیطی، عدم اطمینان ادارک شده اکوسیستم استارتاپی، کمبود منابع راهبردی، تفکر راهبردی بنیانگذاران)؛ شرایط زمینهای (شبکههای همکاری، واسطههای همرقابتی، تناسب شرکای همرقابتی و رویدادهای استارتاپی)؛ مداخلهگرا (امنیت اطلاعات، رفتارهای فرصتطلبانه، حفظ مالکیت فکری، ذهنیت بنیانگذاران و دسترسی به رقبای نوپا، سطح اعتمادسازی)؛ پدیده محوری ( راهبرد همرقابتی در شرکتهای نوپا)؛ راهبردها (تسهیم دانش و فناوری، تبادل منابع و قابلیتها، تثبیت روابط همرقابتی، مدیریت تعارضات همرقابتی و توسعه گستره همرقابتی) و پیامدها (تابآوری پویا، بهرهوری کارآفرینانه، اعتبار برند، رشد خلاقانه) بر بهکارگیری راهبرد همرقابتی در شرکتهای نوپا تاثیر دارند.نتیجهگیری: راهبرد همرقابتی به همافزایی راهبردی قابلیتهای شرکتهای نوپا و نوآور در اکوسیستم کارآفرینی منجر میشود. نتایج پژوهش نشان داد پیادهسازی اثربخش راهبرد همرقابتی مستلزم دیدگاهی جامع و کلنگر و در نظر گرفتن تاثیرات چندگانه مقولههای مدل پژوهش است.
Background & purpose:Start ups face many challenges to develop, grow and respond to complex and changing environmental demands. Adopting a coopetition strategy in the scope of the startup ecosystem is one of the strategies of such companies to overcome challenges. Therefore, considering the importance and effective role of coopetition strategy in start-ups, the aim of this research is to investigate the factors affecting the development and improvement of coopetition strategy among innovative and start-up companies. MethodologyThe current research based on the onion has an interpretative philosophical basis and its orientation is fundamental. In terms of the inductive approach, its qualitative method and the strategy of the grounded theory have been used. The statistical population of founders and founders of innovative and start-up companies , which were selected using theoretical sampling and targeted snowball methods, numbered 16 people. A semi-structured interview has also been used to collect information.FindingsThe findings showed the causal conditions(Strategic environmental analysis, perceived uncertainty of startup ecosystem, lack of strategic resources, strategic thinking of founders), Background conditions(Cooperation networks, Suitability of coopititive partners and startup events ); interventionist(Information security, opportunistic behaviors, maintaining intellectual property, founders' mentality, access to new competitors and the level of trust building); A central phenomenon(coopetition strategy in start-ups); Strategies(Sharing knowledge and technology, exchanging resources and capabilities, stabilizing Coopetitive relationships, management of coopetitive conflicts, and widening Coopetitive development); and consequences (Dynamic resilience, entrepreneurial productivity, brand credibility, creative growth) They influence the application of coopetition strategy in start-ups.