چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزش مغفول شایستگیهای کارآفرینانه در برنامه درسی رشته کارشناسی SBM بود. جامعه تحقیق شامل افراد کارآفرین و کلیه سرفصلهای برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و وفناوری برای رشته کارشناسی SBM در سال 99-1400 بود، برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری هدفمند در بخش افراد کارآفرین و روش نمونه گیری سرشماری در بخش سرفصلهای رشته کارشناسی SBM استفاده گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست تحلیل محتوا است. بدین صورت که در ابتدا با 12 نفر از افراد کارآفرین برای استخراج شایستگیهای کارآفرینانه مصاحبه صورت گرفت، سپس براساس شایستگیهای استخراج شده چک لیست تحلیل محتوا طراحی شد تا میزان حضور شایستگی های کارآفرینانه در سرفصلهای برنامه درسی رشته کارشناسی SBM مورد تحلیل قرار گیرد. نتایج در بخش مصاحبه بیانگر استخراج 6 مقوله اصلی و 44 زیر مولفه شایستگیهای کارآفرینانه شامل: دانش کارآفرینانه (8 زیر مولفه)، آگاهی کارآفرینانه (7 زیر مولفه)، نگرش کارآفرینانه (12 زیر مولفه)، فرصت آفرینی کارآفرینانه (4 زیر مولفه)، مدیریتی کارآفرینانه (9 زیر مولفه) و اجتماعی کارآفرینانه (4 زیر مولفه) بود. در بخش تحلیل محتوا یافتهها نشان داد که میزان حضور شایستگیهای کارآفرینانه در بین سرفصلهای برنامه درسی در رشته کارشناسی SBM مورد غفلت قرار گرفتهاند و نیز در سرفصلهای برنامه درسی این رشته شایستگیهای مدیریتی کارآفرینانه دارای بیشترین فراوانی و شایستگیهای اجتماعی کارآفرینانه دارای کمترین فراوانی هستند. بنابراین لازم است که برنامه درسی رشته کارشناسی SBM با توجه به عدم حضور شایستگیهای کارآفرینانه مورد بازنگری قرار گیرد.
This study aimed to analyze the null education of entrepreneurial competencies in the curriculum of SBM. The statistical society consisted Entrepreneurs and all curriculum syllabus of SBM Discipline Approved by Ministry of Science, Research and Technology of Iran 2020-2021. To select them, the purposive sampling method in the entrepreneurs section and census sampling method in the curriculum syllabus for Small Business Management were used. In this study the research tool was a semi-structured interview and a content analysis checklist of entrepreneurial competencies. The results of interview led to the extraction of six main categories and 44 sub - categories of entrepreneurial competencies: entrepreneurial knowledge (8 sub-components), entrepreneurial awareness (7 sub-components), entrepreneurial attitudes (12 sub-components), entrepreneurial opportunity (4 sub-components), managerial entrepreneurial (9 sub-components) and entrepreneurial social capital (4 sub-components). The results of content analysis indicated that presence of entrepreneurial competencies among the curriculum syllabus is neglected in the SBM Discipline. Also, the curriculum syllabus of managerial entrepreneurial competencies are the highest and the entrepreneurial social competencies are the lowest. Therefore, the curriculum syllabus of SBM as a major of study must be reviewed with the absence of entrepreneurial competencies.
خلاصه ماشینی:
لویس ١٧و ماسی ١٨(٢٠٠٣) آموزش کارآفرینی را رشد افراد به خصوص جوانان در یک سری از 1- US Department of Commerce 2- Gatewood 3 - Powers 4 - Shaver 5 - Gartner 6- Mitra 7 - Matlay 8- Kuratko 9- Harris 1 - Gibson 0 1 - Henry 1 1 - Hill 2 1 - Leitch 3 1 - Moberg 4 1 - Stenberg 5 1 - Vestergaard 6 1 - Lewis 7 1 - Massey 8 شایستگیها و نگرش ها تعریف میکنند که به آن ها این اجازه را میدهد هم ایجاد کننده کسب وکار و هم جستجو کننده آن باشند.
چک لیست تحلیل محتوا ردیف سازهای شایستگی زیر مولفه های سازه های شایستگی کارآفرینانه کارآفرینانه ١ دانش کارآفرینانه اخلاق کسب وکار- طراحی مدل کسب وکار- طرح کسب وکار- بین المللی سازی کسب وکار- راه اندازی کسب وکار- حقوق کسب وکار- بازاریابی کارآفرینانه - طراحی محصول ٢ نگرش کارآفرینانه خودآگاهی- پشتکار- تحمل ابهام - کنترل درونی-استقلال طلبی - خودکارآمدی کارآفرینانه - تفکر خلاق - تفکر نقادانه - خوشبینی - روحیه ماجراجویی- روحیه ریسک پذیری- رویاپردازی ٣ آگاهی کارآفرینانه مهارت در جستجو اطلاعات جدید- ارتباط اطلاعات جدید با دانش قبلی- ارزیابی اطلاعات جدید- مهارت در انتقال بهترین رسانه برای انتقال پیام - مهارت های رایانه ای- مهارت در استفاده از پژوهش در کسب وکار، آینده نگری ٤ فرصت آفرینی استفاده از فرصت ها- مهارت تصمیم گیری- مهارت حل مسئله - کارآفرینانه نوآوری ٥ مدیریتی کارآفرینانه مهارت رهبری در کسب وکار- مهارت مدیریت پروژه در کسب وکار- مهارت مدیریت دانش در کسب وکار- مهارت برنامه ریزی راهبردی - مهارت مدیریت کارکنان - مهارت در استفاده از مهندسی معکوس - مهارت های مدیریت مالی- مدیریت بحران در کسب وکار- توانایی هدف گزاری روشن ٦ شایستگیهای شبکه سازی اجتماعی- مهارت در حفظ روابط با کارکنان - مهارت اجتماعی مذاکره - مهارت های میان فرهنگی یافته های پژوهش بخش اول : تحلیل کیفی بخش مصاحبه برای تدوین سازه شایستگیهای کارآفرینانه جدول ٢.