چکیده:
کارآفرینهای دیجیتال با ایجاد یک شرکت نوپا به تخریب خلاق در یک بخش از بازار یا یک صنعت میپردازند. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و بر حسب رویکرد از نوع کیفی واز نظر استراتژی تحقیق موردکاوی تطبیقی میباشدکه به مقایسه دو مورد الوپیک و همپا پرداخته است. دادههای بدست آمده از این دو مورد نوپا به صورت کیفی و از طریق مصاحبههای عمیق فردی با موسسین این نوپاها جمع آوری شده است. جامعه مورد مطالعه شرکتهای نوپا فعال در صنعت حمل و نقل و لجستیک است. سوالات این مصاحبه براساس روش نظامند نظریه سازی داده بنیاد طراحی شده است. پس از پیاده سازی مصاحبهها و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 12 حدود 1188 کد برای مفهوم و مقوله سازی گذارده شد. قلمرو زمانی این تحقیق در سال 1399 تا 1400 است. براساس موارد بررسی شده در این تحقیق و عوامل بیان شده در پژوهشهای پیشین راهکارهایی برای افزایش احتمال موفقیت نوپاها که توسط کارآفرینها راه اندازی میشود مطرح شده است. این راهکارها شامل مواردی همچون بررسی عمیق صنعت، بررسی کلان روندهای نوظهور، کسب تجربه، تقویت باور به موفقیت، تیم سازی، بررسی بستر موردنیاز، یادگیری تکینیکهای چابکی، استفاده از سیستمهای کنترل و انگیزشی است.
Digital entrepreneurs create creative startups in a segment of a market or industry by starting a company. This study compares two cases of Alopeyk and Hampa with applied, descriptive approach and comparative case study strategy. The two startups have been formed in the transportation industry, one with the idea of Ride Sharing and the other by using the shipping platform. The data from these two startups were collected qualitatively through deeply one and one interviews with the founders of these startups. The questions in this interviews are based on a systematic approach to data theorizing of the foundation. After conducting interviews using MAXQDA 12 software, approximately 1188 codes were coded for categorizing the concepts. The results of this study declare a final model by using the real industry data. Based on the findings of this study and the factors stated in previous researches, strategies have been proposed in order to increase the probability of success of start-ups initiated by entrepreneurs. These include in-depth industry inspections, emerging macro trends, gaining experience, reinforcing beliefs, team building, reviewing needed contexts, learning agility techniques, using control and motivational systems.
خلاصه ماشینی:
براساس موارد بررسي شده در اين تحقيق و عوامل بيان شده در پژوهش هاي پيشين راهکارهايي براي افزايش احتمال موفقيت نوپاها که توسط کارآفرين ها راه اندازي مي شود مطرح شده است .
انجام پـژوهش در خصـوص اين مساله ، از آن جهت داراي اهميت است که مي تواند به شناخت بهتر اين پديده نوظهـور در اقتصاد ايران منجر شود و افزايش بهره وري کسب و کارهاي نوپا را افزايش دهـد بـه طوريکـه نرخ موفقيت تخريب خلاق در صنايع ايران را افزايش دهد.
اگر چه ايده يک رکن اصلي در تخريب خلاق صنعت است اما همانطور کـه مـوارد بـالا نشـان داده است ، عواملي ديگر وجود دارد که بر موفقيت يا عدم موفقيت يک نوپا اثرگذار است که کارآفرين ها لازم است به آن توجه کنند تا احتمال شکست نوپاي خـود را در ايجـاد تحـول در 1 Blablacar 2 Shyp صنعت کاهش دهند.
همچنين تامين مالي در هر مرحله جز چالش هاي اساسي در چرخه عمر بوده است و عدم توانايي در جذب سرمايه به عنوان عامل شکست براي نوپا عنوان شده اسـت .
ذ) راهکارهاي به کارگرفته شدن در مقابل چالش ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) توسعه محصول بر اسـاس آزمـون و خطـا و دريافـت بـازخور از مشـتريان بـراي رسـيدن بـه تناسب محصول ، راهکاري است که در شرکت هاي نوپا به کار گرفتـه شـده اسـت .
"Econometric Estimation of the Factors That Influence Startup Success" Sustainability 13 (4): 1- 14; https:// doi.
(2021) Role of Culture in Success of Global High-Tech Startup Businesses from India.