چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و ارائه مدل توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی کمی) و نوع پژوهش کاربردی بود. در بخش کیفی، با مطالعه ادبیات موضوع، مولفه های توانمندسازی مدیران شناسایی و برای بومی سازی آنها در شهر اصفهان ازتکنیک دلفی استفاده گردید. دراین بخش مشارکت کنندگان در پژوهش، خبرگان (آگاهی دهندگان کلیدی استادان دانشگاهی، کارشناسان ستادی ومدیران ستادی) حوزه ۱۰نفربودند. ابتدا با رویکرد اکتشافی تطبیقی و مطالعه ادبیات موجود، از بین مولفههای متعدد و متنوع توانمندسازی مدیران، مولفههای مرتبط استخراج شد، در گام اول با بهرهگیری از مبانی نظری و بر اساس دیدگاه خبرگان مولفهها شناسایی شده طبقه بندی شدند
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش نیز شامل مصاحبه و پرسشنامه بودند که اعتبار آن از دیدگاه متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ (80/0=a) مطلوب ارزیابی شدند. یافتهها نشان دادند شاخصها و مولفههای توانمندسازی مدیران در 5 بعد شامل (دانش و آگاهی با میانگین 18/4، بعد نگرشی با میانگین91/2، فردی83/2، سازمانی66/2 و مهارتی43/2) 10 مولفه و 61 شاخص قابل طبقهبندی هستند
یافتهها: تحلیل نتایج آزمون t نشان داد تفاوت میانگین الگو ارائه شده در همه ی بخشها با میانگین مورد انتظار در سطح خطای 1 درصد معنادار است (01/0<P).
بحث و نتیجهگیری: الگوی ارائه شده با اطمینان 99 درصد از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفته و از برازش مناسبی برخوردار است.
The purpose of this study is to design and explain the empowerment model of secondary school teachers of Isfahan City. A combination of the qualitative method and Delphi technique was used to extract and identify the components of manager empowerment and quantitative statistics was used to test the model. The statistical population consisted of all managers of different levels, including all managers of the research, human resource planning and training, and secondary education as well as the high school principals of Isfahan (908 managers) in 2019. Sample size was determined 270 managers using proportional stratified method from among both staff and line managers. Research tools included interviews and questionnaires that were validated by experts and through Cronbach's alpha test (a=0.80). Results showed that manager empowerment indicators and components can be classified into 5 dimensions (knowledge and awareness with an average of 4.18, attitude with an average of 2.91, individual dimension with an average of 2.83, organizational dimension with an average of 2.66, and skill dimension with an average of 2.43), 10 components, and 61 indicators. The analysis of the t-test results indicated a significant difference between the mean of the model presented in all sectors and the expected mean at the 1% error level (P
خلاصه ماشینی:
جدول ٣- ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي تشکل دهنده توانمندسازي مديران بعد مؤلفه شاخص انتقادجويي و انتقادپذيري توان فکري انعطاف پذيري فکري و رفتاري ذکاوت سياسي پذيرش مسئوليت تصميمات روابط انساني وسيع توان عملي ريسک پذيري موثر هدف مداري برانگيختگي هيجاني بينش و بصيرت عميق نگرش جامع به مسائل تعليم و تربيت دروني داشتن توکل نگرش و اعتقاد خادمانه روحيه پژوهشگري مشارکت جويي و مشارکت پذيري مديريتي تحولگرايي ترويج فرهنگ توانمندي به اشتراک گذاري موثر تجربيات تماس با ذي نفعان و حساسيت به پيامدهاي کار توانايي مدل سازي از روي وقايع توانمندسازي کارمندان توجه به ارسال و دريافت بازخورد تيم سازي خودآموزي و ديگرآموزي مستمر درک صحيح انتظارات ذي نفعان اجرايي رشد و توسعۀ صلاحيت هاي حرفه اي مهارت پاسخگويي سريع مهارت بالاي مديريت بحران مهارت بکارگيري موثر فناوري اطلاعات مهارت جانشين پروري مهارت مديريت اقتضايي مهارت مديريت تغيير مهارت مديريت مالي هدفمند مهارت هدايتگري، مربي گري و تسهيلگري مهارت هاي زباني ذهني مهارت حل مساله تفکر سيستمي توان افزايي (توانمندسازي روانشناختي) خلاقيت و نوآوري خودکنترلي و خودمديريتي مهارت تصميم گيري موثر اشراف بر قوانين و مقررات شناخت صحيح از فرايندهاي تربيتي شناخت مسائل و الزامات اجتماعي اقتصادي شناخت شناخت مسائل و الزامات اخلاقي، مذهبي و فرهنگي شناخت موقعيتهاي استراتزيک فهم درست مامورت و رسالت سازمان و تعهد به آن تخصص بالا دانش حرفه اي کارامد و به روز دانايي دانش رفتارشناسي دانش فناوري اطلاعات استقلال کاري و آزادي عمل اعتمادسازي الگوسازي موثر زمينه آموزش مستمر تدوين و پيگيري اهداف متعالي و چالش برانگيز جريان باز اطلاعات فراهم آوردن امکانات مالي و تجهيزاتي لازم حذف موانع ساختاري حمايت قوانين ساختار فرهنگ سازماني توانمندساز نظام ارزيابي عملکرد و پاداش دهي موثر مدل مطلوب توانمندسازي مديران دوره متوسطه شهر اصفهان کدام است ؟ براي پاسخ به اين سؤال در بخش کمّي از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که بين افراد نمونه توزيع شد و داده هاي حاصل از آن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .