چکیده:
سیاست گذاری و مدیریت شهرها بدون مشارکت مردم و به کارگیری روشهای نوین مدیریت امکان پذیر نیست. شورای شـهر یکی از نهادهایی است که با حضور نمایندگان شهروندان، مشارکت مردم را در سیاست گذاری و مدیریت شهری فراهم میکند. همچنین در قانون اساسی و قوانین عادی مرتبط، برای شوراهای محلی نقش مهمی در سیستم اداری کشور در نظر گرفته شده است. در سیستم نظارتی ایران، شوراها به عنوان مرجعی قانونگذار برای نظارت بر امور طرحها است و باید سیاستهای کلان شهری را طراحی و سپس در مقام ناظر بر اجرای این طرحها نظارت کنند. نظارت مالی شوراهای شهر بر شهرداریها میتواند از ابزارهای موثر در پاسخ گویی شهرداریها به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری محسوب شود. برای اثربخشی و کارآمد بودن نظام مالی، انتشار منظم اطلاعات، شفافیت مالی، بیان جنبههای عملیاتی برنامهها و پروژهها و پیوندهای آن با منابع مالی و نظارت بر این اقدامات توسط شهرداریها موثر و لازم خواهد بود. شوراها در حقوق نظام اداری محلی فرانسه نقش بسزایی بر نظارت مالی و فعالیتهای اقتصادی شهرداریها را برعهده دارند. علاوه بر نظارتهای قضایی و اداری، عمده نظارتی که بر سیستم حاکمیت محلی در فرانسه رخ میدهد مربوط است به نظارت بودجهای و مالی در کمونها. هدف از این مقاله پاسخ به پرسشهای زیر است: الگوی مطلوب نظارت مالی شوراهای شهر در ایران و فرانسه باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد؟ چالشها و تنگناهای موثر در عدم کارایی و اثربخشی نظارت شوراها چیست؟
policy making and management are not possible without people participation and employing new methods of management . city council is one of the institutions that with the presence of representatives of citizens , will provide public participation in policing and urban management . in the constitution and relevant ordinary laws , the local councils have an important role in the administrative system of the country . in the supervisory system of iran , councils as a legislative authority for supervising engineers and should design the metropolitan police and supervise the implementation of the council . financial monitoring of city councils can be considered as an effective tool in urban management . for the effectiveness of the financial system , regular dissemination of information , financial transparency , disclosure of operational aspects of programs and projects and its links with financial resources and monitoring measures will be effective and necessary . councils in the french local administrative system play an important role in financial monitoring and economic development . in addition to judicial and administrative oversight , the major monitoring system that takes place on the local authority system in france is supervised by the financial and financial supervision of the public commune . the purpose of this paper is to answer the following question : what is the optimal pattern of financial supervision of city councils in iran and france ? what are the effective bottlenecks in the inefficiency and effectiveness of council supervision ?
خلاصه ماشینی:
جوانب حقوقي نظارت مالي شوراهاي اسلامي شهر بر شهرداريها با رويکرد تطبيقي با نظام اداري محلي فرانسه فرهاد رحيم پور١ محمد مظهري 2 تاريخ دريافت : ١٤٠١/١٠/١٩ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١١/١٧ چکيده سياست گذاري و مديريت شهرها بدون مشارکت مردم و به کارگيري روش هاي نوين مديريت امکان پذير نيست .
هدف از اين مقاله پاسخ به اين پرسش هاي زير است : جايگاه حقوقي و نظارت مالي شوراها بر شهرداريها چگونه است ؟ وظايف و اختيارات نظارتي تحت اداره و تصدي شوراهاي شهر در ايران و نظام اداري محلي فرانسه چگونه است ؟ چالش ها و تنگناهاي موثر در عدم کارايي و اثربخشي نظارت شوراها چيست ؟ الف ) نظارت و کنترل در نهادهاي تصميم گير جمعي يکي از مولفه هاي حاکم بر حقوق عمومي نوين ، نظارت و پاسخگويي است امروزه همه نهادهاي مردم نهاد و حکومت هاي محلي نيازمند يک نظام نظارت و پاسخگويي است در اينجا ضرورت و اهميت نظارت و مشارکت مردمي را بررسي مينماييم .
ب ) جايگاه حقوقي و نظارتي شوراهاي شهر و نظام اداري محلي در ايران و فرانسه امروزه شوراهاي اسلامي و شهرداريها به عنوان دو بازوي نظارتي و اجرايي در نام مديريت شهري، نقش اساسي در روند اداره شهر ايفا ميکنند، شهردار به عنوان مدير اجرايي شهر، مسئول اجراي طرح ها و برنامه هاي مصوب است و انتخاب وي، به وسيله شورا از مهم ترين وظايف شوراهاي شهر به شمار ميآيند.