چکیده:
دوزبانگی از عوامل تاثیرگذار بر تواناییهای شناختی و زبانی است و بررسی اثر این پدیده بر انعطافپذیری، خلاقیت هیجانی و شناختی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه انعطافپذیری، خلاقیت هیجانی و شناختی دانشآموزان تکزبانهی فارسی زبان و دو زبانهی عرب_ فارسی زبان انجام شد. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان تکزبانهی فارسی زبان و دو زبانهی عرب_ فارسی زبان شهر اهواز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونهی پژوهش در مجموع شامل 80 دانشآموز مقطع اول متوسطه بودهاند که 40 نفر از آنها دوزبانه و 40 نفر دیگر تک زبانه بودهاند و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، خلاقیت شناختی عابدی (1363) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه در میانگین انعطافپذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه در میانگین خلاقیت هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p<). علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه در میانگین خلاقیت شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p<). به عبارت دیگر، دانشآموزان دو زبانه نسبت به دانشآموزان تکزبانه، از انعطافپذیری شناختی، خلاقیت هیجانی و شناختی بالاتری برخوردار بودند. با توجه به برتری دانشآموزان دوزبانه میتوان نسبت به برنامهریزی زود هنگام آموزش زبان دوم در مدارس اقدام کرد.
Bilingualism is the factor that affects cognitive development and language skills. Thus is seems necessary to do more studies to understand the effect of this social factor on flexibility and emotional and cognition creativity. The purpose of the present study was to comparative study of flexibility and emotional and cognition creativity between bilingual students of Persian-Arabic Language and monolingual students of Persian language. The study method is causal-comparative. Statistical community is all Bilingual of Persian-Arbic language and monolingual of Persian language students in first year of high school in the Ahvaz city in the 2019-2020 academic years. The sample group is included 80 (40 monolingual students and 40 bilingual students and each group that were selected by multistage cluster sampling method. Dennis and Vanderwall (2010), Abedi and April (1999) Cognitive Creativity Questionnaires were used to collect data. Data using the ANOVA analysis were analyzed. The results showed that there was a significant difference between the average of cognitive flexibility between bilingual and monolingual students (p <0.001). The results also showed that there was a significant difference between bilingual and monolingual students in the mean of emotional creativity (p <0.001). In addition, the results showed that there was a significant difference between the bilingual and monolingual students in the mean of cognitive creativity (p <0.001). In other words, bilingual students had higher cognitive flexibility, emotional and cognitive flexibility than monolingual students. Due to the superiority of bilingual students, it is possible to plan early teaching of a second language in schools.