چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکههای اجتماعی موبایلی با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان مشغول به تحصیل در سالتحصیلی 96-95 است که از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روانی (GHQ) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز است که روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام و میزان استفاده از آن با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. همچنین متغیرهای مستقل پژوهش (مدت زمان عضویت در تلگرام و میزان استفاده از آن) توانستند 20 درصد از تغییرات سلامت روانی کاربران و 23 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی پاسخگویان را تبیین کنند.
The aim of the present study was to investigate the relationship between using Telegram social network, as one of the mostly used mobile social networks, and mental and social health of students of Azarbaijan Shahid Madani University. The study employs a survey research-method in terms of data collection, applied research method in terms of objectives, and cross-sectional approach in terms of time. The statistical population consisted of all undergraduate students of Azarbaijan Shahid Madani University in the academic year of 2016-2017, among whom 300 participants were randomly selected samples were selected as the statistical sample. The research instrument was The General Health Questionnaire (GHQ) and Keyes Social Health Questionnaire. Validity and reliability of both questionnaires were confirmed. Findings of the research indicate that there is a significant inverse relationship between the duration of membership in the social network and the degree using it with students' mental and social health. Independent research variables (duration of membership in the telegram and using it) could explain 20% of the variations of participants’ mental health and 23% of the variations their social health.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام و میزان استفاده از آن با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان رابطه معنادار معکوسی وجود دارد.
بسیاری معتقدند ظهور شبکه های اجتماعی مجازی در سال های اخیر، دگرگونی بنیادینی در یکپارچگی و همبستگی اجتماعی و همچنین تعاملات و ارتباطات انسانی ایجاد کرده است ، و این 1- McDowall 2- Cheung & Strachan 3- Eagar 4- Gee 5- International Labour Office جریان فکری هم در داخل و هم در خارج از ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است (آقایاری هیر و همکاران ، ١٣٩٥).
بر اساس نظریه کاشت میتوان استنباط کرد که میزان استفاده و مدت زمان عضویت در شبکه های اجتماعی بر سلامت روانی و اجتماعی کاربران مؤثر است .
علاوه بر این ، آمیچای هامبرگر و بن آرتزی ٤(٢٠٠٣) در پژوهش خود نشان دادند دانشجویانی که به صورت افراطی وابسته به اینترنت هستند از لحاظ بهداشت روانی، احساس تنهایی 1- Treuer 2- Yellowlees & Marks 3- Morgan & Cotton 4- Amichai-Hamburger & Ben-Artzi میکنند.
با توجه به پیشینه و مبانی نظری پژوهش ، فرضیه های زیر طرح میشوند: - بین مدت زمان عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام و سلامت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد.
علاوه بر این ، سایر یافته های پژوهش نشان دهنده آن هستند که دو متغیر مستقل پژوهش یعنی مدت زمان عضویت در تلگرام و میزان استفاده از تلگرام توانسته اند ٢٠ درصد از تغییرات سلامت روانی و ٢٣ درصد از تغییرات سلامت اجتماعی دانشجویان را تبیین کنند.