چکیده:
جوانان پایه و اساس پیشرفت یک جامعه محسوب میشوند که توجه به تمامرویههای آنان نشان از یک جامعه باثبات و رشد یافته دارد، رشد و پیشرفت فزاینده همراه با تغییرات اقتصادی اجتماعی و تکنولوژی که. این تغییرات توانسته دگرگونی وسیعی را در سبک های زندگی افراد بالخص جوانان به وجود آورد. پژوهش حاضر باهدف بررسی سبک زندگی جوانان 29-15 ساله شهر مریوان و عوامل موثر برآن می باشد.در تدوین چارچوب نظری از نظریه های وبلن، ماکس وبر و پیر بوردیو استفاده گردیده است. این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی بوده که با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی با ابزار پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر برآوردگردید. شیوه نمونهگیری خوشهای بوده و در بین هریک از خوشهها با استفاده از نمونهگیری تصادفی به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب رگرسیون با استفاده از نرمافزار Spss استفادهشده ، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که متغیرهای پایگاه اقتصادی اجتماعی و مصرف فرهنگی با آماره (657/0)(703/0) و سطح معنی داری کمتر از 05/0 تفاوت معناداری را با سبک زندگی رسانه ای داشته و همچنین متغیر اوقات فراغت همبستگی مثبت و مستقیمی را بر سبک زندگی رسانه ای داشته است.با استفاده از همبستگی پیرسون رابطه متغیرهای سن و اوقات فراغت بررسی شد ، نتیجه نشاندهنده ارتباط مثبت و مستقیم(0.258) (0.198) با سبک زندگی رسانهای بود. همچنین نتایج ضریب رگرسیون، بیشترین تأثیر متغیر مصرف فرهنگی (0.539) بر سبک زندگی جوانان شهر مریوان دارا بوده است.
خلاصه ماشینی:
برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب رگرسیون با استفاده از نرم افزار Spss استفاده شده ، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که متغیرهای پایگاه اقتصادی اجتماعی و مصرف فرهنگی با آماره (٠/٦٥٧) (٠/٧٠٣) و سطح معنی داری کمتر از ٠/٠٥ تفاوت معناداری را با سبک زندگی رسانه ای داشته و همچنین متغیر اوقات فراغت همبستگی مثبت و مستقیمی را بر سبک زندگی رسانه ای داشته است .
بوردیو با بررسی تمایز به عنوان مشخصۀ جدا کننده جایگاه شغلی با مولفه های همچون مصرف معتقد است که سلیقه و منش در تمایز قائل شدن سبک زندگی با توجه به پایگاه اقتصادی – اجتماعی میتواند نقش مهمی را ایفا نماید این سلیقه و منش میتواند تاثیر پذیر از ارزش ها، رسوم و شرایط طبیعی و محیطی یک جامعه باشد البته وبر نیز بر همین باور است که جایگاه و موقعیت اجتماعی در ارتباط مستقیم با منزلت اجتماعی هستند که نمود آن را میتوان در مصرف به منزلۀ عامل تاثیر گذار بر سبک زندگی نشان داد (١٩٩٤ ,Bourdieu).
جدول ٩: نتایج آزمون (Levene's Test) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آزمون فرضیه دوم : سبک زندگی جوانان شهر مریوان در بین افراد با پایگاه اقتصادی- اجتماعی مختلف ، متفاوت و معنی دار میباشد.
جدول ١١: نتایج آزمون توکی سبک های زندگی با پایگاه اجتماعی اقتصادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه سوم : بین مصرف کالاهای فرهنگی جوانان شهر مریوان و سبک های زندگی آنان رابطه معنادار وجود دارد.