چکیده:
شرط اصلی تحقق رسالت، عصمت انسان منتخب بوده که این اندیشه از دیدگاه قرآن نیز ضروری دانسته شده است. در اثبات عصمت انبیا (ع) علاوه بر دلایل عقلی، از دلایل نقلی نیز بهره گرفتهاند. مسئلۀ پسین در حوزۀ عصمت، بررسی نگاه آموزههای دینی به قلمرو این مقوله خواهد بود. مقام عصمت، جایگاهی است که مراتبی از حداقلهای این جایگاه تا عالیترین آنها را در خود جای میدهد. حتی باید گفت عصمت به تناسب متعلق آن، به گونههای متفاوتی تقسیم میشود. در مقالۀ حاضر که با روش کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی انجام پذیرفته است؛ کوشیدهایم به بررسی و نقد آرای مفسران در محدودۀ عصمت اثباتپذیر از آیات سوم و چهارم سورۀ النجم بپردازیم. مصداق سخن در این آیات به اجماع مفسران، پیامبر اکرم (ص) است. بررسی گفتارهای ذیل آیات، بیانگر طرح دیدگاههای گوناگون در تبیین آیات خواهد بود. برخی استناد به آیه را در اثبات عصمت جزئی و برخی عصمت شمولی گفتار حضرت، بیان داشتهاند. این در حالی است که دیدگاه عصمت جزئی دربرگیرندۀ دو محور شامل حیطۀ قرآن و وحی و همچنین تطبیق بر گفتار حضرت در مسئلۀ جانشینی و امامت شده است. افزون بر این دو دیدگاه اصلی، برخی مفسران ضمن بیان دلایل مختلفِ اشارهکننده به عصمت جزئی و کلی، نتیجۀ مشخصی از آن ارائه ندادهاند. نوشتۀ پیشرو در نهایت با بررسی ریشۀ اختلاف دیدگاهها و توجه به قراین داخلی و خارجی، نشان خواهد داد که دلالت آیات مورد بحث بر عصمت فراگیر دیدگاه اثباتپذیری است.
The main condition for the realization of prophethood is the infallibility (ismah) of the chosen person; this idea is considered necessary in the viewpoint of the Holy Quran too. In proving the infallibility of prophets, in addition to rational (‘qli) reasons, narrative (naqli) reasons are also used. The subsequent matter in the field of infallibility is investigating the view of religious teachings to the scope of this issue. Infallibility is a position which encompasses the lowest as well as the highest levels. Even it should be said that infallibility can be divided to different kinds in proportion to its components. The present study, which has been conducted using library method and by an analytical approach, has tried to investigate and criticize the views of different commentators in the scope of infallibility which can be proved from the third and fourth verses of the Chapter The Star (al-Najm) of the Quran. All commentators agree that these verses refer to the Holy Prophet (PBUH). Analyzing what is mentioned about these verses shows that different views have been presented in explaining them. Some have referred to them in proving partial infallibility and others have referred to them in proving complete infallibility of the speech of the Prophet (PBUH). Whereas, the partial infallibility view has two dimensions including the scope of the Quran and revelation as well as the speeches of the Prophet on the issue of Imamate and succession. In addition to these two main views, some commentators, while expressing different reasons regarding partial and complete infallibility, have not presented a clear conclusion. By investigating the root of the differences among commentators' views and paying attention to internal and external evidences, the present paper shows that the implication of the verses under investigation on complete infallibility of the speech of the Prophet (PBUH) is a provable view.