چکیده:
خواندن به عنوان یکی از عمده ترین روشهای کسب معلومات و دانش، بنیادی ترین حوزۀ یادگیری است و چنانچه مشکلات خواندن در دانش آموزان درمان نشود، به فراگیری دانش در دانش آموزان مبتلا به این اختلال لطمه وارد می شود . یکی از شایعترین انواع اختلالهای یادگیری، اختلال خواندن (نارساخوانی) است که با نقص در توانایی برای شناخت واژه ها، خواندن کند و نادرست و درک ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص ذهنی قابل ملاحظه مشخص می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های واجی بر عملکرد روخوانی و خواندن دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از بازی های نرم افزاری شناختی می تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان داشته باشد . بازیهای واجی منجر به تحریک مشکلاتی از قبیل واج شناسی ، صرف و نحو و درک مطلب در دانش آموزان دارای اختلال خواندن شده و در نتیجه فرصت تکرار و تمرین و مهارت ورزی را به شکل بازی و سرگرمی در یک بسته آموزشی در خانه یا مدرسه برای دانش آموز فراهم می آورند و بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان موثر است .
خلاصه ماشینی:
بازيهاي واجی منجر به تحریک مشکلاتی از قبیل واج شناسی ، صرف و نحو و درک مطلب در دانش آموزان دارای اختلال خواندن شده و در نتیجه فرصت تکرار و تمرین و مهارت ورزی را به شکل بازی و سرگرمی در یک بسته آموزشی در خانه یا مدرسه برای دانش آموز فراهم می آورند و بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مؤثر است .
وقتی کودک مشکلات آگاهی واجی دارد ممکن است مشکلاتی به شرح زیر هم داشته باشد : خواندن و نوشتن : تلفظ و نوشتن توجه و تمرکز : توجه و تمرکز : تلاش مداوم ، انجام فعالیت بدون حواس پرتی و ادامه کار با تخصیص زمان کافی زبان درکی : درک زبان زبان بیانی: استفاده از زبان از طریق سخن گفتن ، علائم یا شکلهای ارتباطی دیگر برای بیان خواسته ها ، نیازها ، ایده ها و افکار طرز بیان : وضوح صداهای سخن و زبان گفتاری انجام کار آموزشی دست نویسی کردن برنامه ریزی و ترتیب دهی : انجام تکالیف چند مرحله ایی به صورت پشت سرهم برای کسب نتیجه نهایی ایده آل پردازش حسی : دریافت ، تفسیر و پاسخ به محرک حسی در محیط و در بدن کارکرد اجرایی : مهارتهای فکری و استدلال آوری رده بالاتر اعتماد به نفس : ایجاد حس اعتماد به نفس تا کودک توانایی هایش را باور کند .