چکیده:
بر خلاف حکومتهای غیردینی که تنها دغدغه تأمین رفاه دنیایی شهروندان خود را دارند، حکومت اسلامی علاوه بر آن، وظیفه دارد شرایط مناسب برای دینداری را نیز تأمین نماید. ارتداد، منکری است که غیرمستقیم در قوانین ایران جرمانگاری شده است و ضرورت پیشگیری از آن، بدین جهت است که میتواند نظم اجتماعی را مختلّ سازد و جایگاه والای دین را تضعیف نماید و سعادت شهروندان اسلامی را از حیث روحی به خطر بیندازد. پیشگیری قاطعانه شارع مقدّس از منظر کیفر در قبال ارتداد، حکایت از اهمّیت بالای مقابله با این جرم دارد؛ ولی مستفاد از روح حاکم بر قوانین اسلام و سیره ائمه اطهار: در جهت تقابل با مقوله ارتداد، این مطلب است که ابتدا از روشهای پیشگیرانه وضعی و اجتماعی استفاده گردد و در نهایت با پیشگیری کیفری اتمام حجّت شود؛ مقاله حاضر با تکیه بر روش کتابخانهای و تحلیلی به بررسی وظیفه تربیتی حکومت در این راستا و نیز جنبههای پیشگیرانه اجتماعی پرداخته و با احصاء علل ارتداد در چهار دسته کلّی، راهکارهایی هشتگانه ارایه نموده تا حکومت اسلامی با بهکار بستن آن، بتواند موجبات کاهش دینگریزی و جرم ارتداد را فراهم آورد.
nlike non-religious governments, which are only concerned with providing the worldly welfare of their citizens, the Islamic government, in addition to that, has the duty to provide suitable religious atmospheres. Apostasy is a sin that is indirectly criminalized in Iran's laws, and it is necessary to prevent it because it can disrupt social order, weaken the lofty status of religion, and endanger the spiritual well-being of Muslim citizens. The decisive prevention of the holy Lawgiver from the point of view of punishment for apostasy indicates the tremendous importance of confronting this crime. However, what can be concluded from the the laws of Islam and the normative conduct of the imams, in order to confront apostasy, is that preventive social and legislative methods should be used first, and finally, if no other measures work to prevent it, the apostate should be subjected to capital punishment. The present article, relying on the library and analytical method, examines the educational duty of the government in this regard, and by highlighting the causes of apostasy under four general categories, it presents eight solutions so that the Islamic government may, by applying them, reduce apostasy and the renunciation of religious beliefs.