چکیده:
هدف این پژوهش تعیین نقش پیشبینیکنندگی کنترل تلاشمند در سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی با واسطهگری ابعاد مقابله بود. در این مطالعهی توصیفی 388 نفر از دانشآموزان پایهی ششم شهر یزد (206 پسر و 182 دختر) و مادران آنها برای شرکت در پژوهش و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش، دانشآموزان پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی و پاسخ به استرس و مادران پرسشنامهی رفتار کودک را تکمیل نمودند. نتایج استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که کنترل تلاشمند، خودکارآمدی اجتماعی را مستقیم و همینطور با واسطهگری مقابلهی درگیرانه به صورت مثبت پیشبینی میکند. علاوه بر این، کنترل تلاشمند، سرزندگی تحصیلی را نیز با واسطهگری مقابلهی درگیرانه بهطور مثبت پیشبینی میکند. مقابلهی غیردرگیرانه نقش واسطهای ایفا نکرد، اما خود، پیشبینیکنندهی منفی هردو متغیر وابسته یعنی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی بود. در مجموع، یافتهها نشان میدهد که با افزایش کنترل تلاشمند و ارتقای توانمندیهای دانشآموزان برای مواجهه با مسائل استرسآور، میتوان تا حدودی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی آنها را افزایش داد.
The aim of this descriptive study was to investigate the mediatibng role of
coping strategies in the relationships between effortful control and
academic buoyancy and social self-efficacy. In line with this objective,
388 sixth graders, i.e. 206 boys and 182 girls from Yazd, Iran, and their
mothers took part in this study. Participants were selected by cluster
sampling. Considering data collection, the students completed the
Academic Buoyancy, the Self-Efficacy, and the Stress Response
Questionnaires and their mothers filled out the Child Behavior
Questionnaire. Structural equation modeling was then run for analyzing
the obtained data. Based on the results, effortful control could positively
predict social self-efficacy both directly and indirectly through the
mediating role of engagement coping. In addition, effortful control could
positively predict academic buoyancy through the mediating role of
engagement coping. Disengagement coping, however, did not have a
mediating role and was a negative predictor of both academic buoyancy
and social self-efficacy. The overall results of this study showed that an
increase in students' effortful control and ability to deal with stressful
issues would be accompanied with an increase in their academic buoyancy
and social self-efficacy.