چکیده:
در پژوهش حاضر نقش واسطهگری خودشفقتورزی در رابطۀ بین کمالگرایی و نشاطذهنی بررسی شد. بدین منظور 213 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس کمالگرایی تجدیدنظرشدۀ اسلینی و همکاران، مقیاس خودشفقتورزی نف، و مقیاس نشاطذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای کمالگرایی، مولفۀ استاندارد به عنوان کمالگرایی سازگارانه، نشاط ذهنی را بهطور مستقیم و مثبت پیشبینی میکند، در حالی که تفاوت (تعارض بین استانداردها و عملکرد فرد)، به عنوان کمالگرایی ناسازگارانه، نشاطذهنی را با واسطه گری خودشفقت ورزی بهطور منفی پیشبینی میکند. در نتیجه نتایج حاکی از آن است که خودشفقتورزی در رابطۀ بین کمالگرایی و نشاط ذهنی دارای نقش واسطهای است. بنابراین، در صورت تعارض بین استانداردها و عملکرد توجه به خودشفقتورزی و افزایش آن برای دانشجویان دارای تلویحات مهمی است.
In the present study the mediating role of self-compassion in the
relationship between perfectionism and subjective vitality was
investigated. To this end, 213 undergraduate students from Shiraz
University were selected via multistage random cluster sampling method.
The participants answered the Almost-Perfect-Scale-, Self-Compassion
Scale and Subjective Vitality Scale. Data were analyzed using Structural
Equation Modeling through AMOS software. The results showed that
among the components of perfectionism, the standard component – an
indication of adaptive perfectionism – predicts subjective vitality directly
and positively. However, the discrepancy component (difference between
standards and performance) – an indicant of maladaptive perfectionism,
negatively predicts subjective vitality through self-compassion. In
conclusion, self-compassion plays a mediating role in the relationship
between perfectionism and subjective vitality. This suggests that given a
conflict between standards and performance, paying attention to selfcompassion
and increasing it has important implications for students.