چکیده:
در خانواده ایرانی، مادران سهم مهمی در پیگیری، نظارت و همراهی امور درسی و تحصیلی فرزندان برعهده دارند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و انتقال کلاسهای درس به فضای مجازی و فضای خانه، بخش قابلتوجهی از آموزشهای درسی به شیوه الکترونیکی انجام شد و مسئولیت مادران در امر آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش پیدا کرد. اتخاذ راهبرد آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا سبب افزایش مشارکت و درگیری مضاعف مادران در امر آموزش شد. در این شرایط جهان زندگی روزمره مادران تحتتأثیر قرار گرفته است و تجربه متفاوتی را پشت سر میگذرانند. هدف از انجام دادن این پژوهش، فهم تجربه و تفسیر مادران دارای فرزند دانشآموز دبستانی از آموزشهای الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن نظریه دادهبنیاد برساختگراست. نمونه پژوهش بر مبنای نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی و در دسترس انتخاب شده است. به این منظور 26 نفر از مادران 49-29 ساله را که حداقل دارای یک فرزند دبستانی بودند، در مطالعه مشارکت دادیم و برای دسترسی به دادههای موردنیاز با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام دادیم. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری نظری در دو سطح باز و محوری بهره گرفتیم. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، هفت مقوله اصلی کشف شد که عبارتاند از: فشار روانی مضاعف، اخلال روال روزمره، نقش مادر/معلمی، وسواس تکلیف، فاصله نقش دانشآموز، شکست تابوی مجازی و تردید در یادگیری و سنجش. در بحث و نتیجهگیری به تفسیر مقولات ساختهشده ذیل زیرمقولات و مفاهیم پرداخته شد.
The global spread of COVID-19 has caused disruptions in many aspects of our lives. Education systems worldwide have changed dramatically. Numerous countries have encouraged schools to shift to e-learning and, as a result, parental involvement in their children’s education has changed. This study focused on mothers’ involvement in children’s education during the COVID-19 pandemic and probed their interpretations of e-learning. The study applied a qualitative approach based on grounded theory. The participants were selected by purposeful sampling method with convenience and snowball sampling techniques. Semi-structured interviews were conducted with 26 mothers aged 29-49 who had at least one primary school child. The data were analyzed using theoretical coding method at both open and axial levels and seven main categories were derived. These categories included: 1. Double mental stress, 2. Disruptions to daily routines, 3. The role of mother/teacher, 4. Homework obsession, 5. Students’ academic dissociation, 6. Breaking the virtual taboo, and 7. Having doubts about learning and assessment. In the conclusion part, the extracted categories and subcategories were discussed.